Fölvisning - vildjuret!

Det var några hektiska dagar innan fölvisningen. Som tur var fick jag hjälp att bada och knoppa Caspian och Cherry. Det hade nog aldrig gått utan Linns hjälp! Tack! Som Linn sa: jag har sett fästingar som är större än Caspians knoppar. 
Ett annat  tips jag inte hade kunnat vara utan var foderkalk, babypuder och babyolja. Cherry har nog aldrig haft så vita strumpor ;-) Och den solbrända nosen dolde vi med babypudret. VILKEN SKILLNAD! Jag behövde inte längre vara rädd för att domarna skulle tycka att mamma-hästen var 'vanskött'.
Lastningen gick helt problemfritt denna gång, eller nåja, man måste vara 3 st och sambon var helt slut i kroppen efteråt och behövde stetcha, hihi. Det är inte bara att knuffa in en 2 mån fölunge!

När vi kom fram till Kumla fick vi vänta på fumktionärerna, som inte kommit än?! Det innebar också att vi inte fick tillträde till boxarna eftersom de var låste med hänglås, lite synd, eftersom min tanke var att Caspian skulle kunna vila efter transporten och innan visningen. Lite vila och kaffe och macka hann vi iallfall med innan det var dags. Och...Caspian hade vilat mer än tillräckligt skulle det visa sig.
Vi hann ganska precis 3 steg in i ridhuset innan han hoppade upp på mamma och gick på bakbenen och grymtade! Det blev inte mycket skritt och trav visat, mera galopp på stället och naffsa mamma i hasorna och sparka bakut. Domarna konstaterade snabbt att det var lika bra att släppa lös honom och låta honom rasta av sig. Men, vildjuret fortsatte busa hela visningen igenom: galopperade före mamma, bakutade, hoppade över dressyrstaketen in till domarna osv. Ja, han var i särklass den busigaste fölungarna av alla fölern vi stannade och tittade på. 
Trots buset blev det 45p och klass 1. Poängraden var 887877 - precis vad jag själv gissat på!

Typ, HHB: 88 Härlig uppsyn, uttrycksfullt huvud, naturlig resning, ganska bra halsansättning, bra kors, välutvecklad av det mindre slaget.

Extremiteter 7

Skritt 8: Stor

Trav 7: Mjuk, men för dagen ngt i framvikt

Galopp 7: Energisk men för dagen ngt kort & spänd

Med dessa poäng var han delad 3:a av alla 15 visade hoppföl. Bara ett hoppföl gick vidare till fölchampionatet med 47p och detta föl vann således, det en fölunge e.De Jost Van Dyke ue.Rebel Z.
Jag är hur nöjd som helst och jag är glad att han hade så mycket energi till skillnad mot två föl där domarna sa att de ej borde ha visats. Mamma Cherry skötte sig såklart exemplariskt (fint visad av Ylva) trots att sonen var högt och lågt.












Kommentarer
Postat av: Rydén

Vad stor han har blivit och han är verkligen jättefin!! Hoppas allt är bra för övrigt. Tävling snart?

Kram Rydén

2009-08-21 @ 21:32:09
URL: http://dompan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0