Anjou

Vi har kommit överens om att jag ska rida Emilias och Elinors nya häst i 1-2 månader (Anjou heter hon). Funderade endel över om tiden skulle räcka till 'en häst' till och kom fram till att jag gillar hästen och att jag gärna vill hjälpa Emilia. Dessutom ska Zinnia få 4v vila i januari, så det passar ganska bra. Tänkte försöka hinna med nästa träning för Anna Emanuelsson innan jag ställer av Zinnia helt. Man kan väl säga att hon går lite på halvfart, rider ca 3-4 ggr i veckan. 
Nu har det ju dessutom varit väldigt kallt, så när det är kallare än -15 grader så blir det ingen ridning. 

I fredags blev det en tur på Anjou igen, än så länge har vi mest joggat runt och jag har bara fokuserat på att hon ska vila lite mera på steget och bli lite lugnare i aktionen. Hon blir lite ojämn på tygeln, ibland lägger hon sig på och ibland släpper hon stödet helt, dessutom tar hon inte skänkeln ordentligt. Det här beror sannolikt på att hon inte har styrkan ordentligt, ev har hon precis haft föl?
På plus-sidan är att hon är väldigt mjuk och rörlig i sidorna, det är en riktig arbetsmyra med mycket energi och som är ganska vaken.

I lördags hade jag stalljour på morgonen och gjorde klart allt pga att vi skulle på julbord. Vi (hm, Henna) åkte för att hämta hösilage, men det var 45 min kö hos bonden, så han fick ställa kvar släpet och hämta hösilaget på söndagen istället.

På söndagen stod löshoppning på schemat och det var något överladdade hästar som brallade lös i ridhuset :-)
Först ut var Anjou som först var ganska överilad och överhoppade en del, men sansade sig lite efter några språng och tog sig an uppgiften på ett bra sätt.
Vi löshoppade bara upp till ca 1.10med henne  eftersom det var första gången hon var lös i ridhuset och det finns ju lite stolpar att se upp för, och för att hon ska tycka att det är lite roligt och 'lätt'.

Sen var det Zinnias tur och även hon 'tjoade' omkring och busade en massa. Hon är rolig för hon sparkar även med frambenen när hon busar :-)
Hon fick hoppa upp till 130-140 och hon gör det så himla lätt, i balans och till synes utan ansträngning. Kul att se! Ska åka iväg till stort ridhus och löshoppa henne när tex Eklunda (eklunda.com) har löshoppningsträning. Egentligen behöver man ju inte löshoppa 'äldre' hästar, men Zinnia är ju trots sin ålder inte riden så länge och hon tycker det är väldigt roligt!




Kommentarer
Postat av: Annso

Du får höra av dig om det kör ihop sig & du behöver hjälp med kusarna=)

2009-12-22 @ 16:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0