Dan före dopparedagen

Har ridit både Z och Anjou ett par dagar. Med anjou gör jag mycket övergångar för att få henne att lyssna bätter på förhållningar (=broms) och skänkel (=framåt). Hon har haft ganska mycket energi, men efter en dags löshoppning och två dagars ridning var det en lugnare häst som tom kändes lite seg efter uppvärmningen. I hennes fall är det ingan nackdel eftersom hon ibland varit lite för mycket 'på g' och nätr hon är lite lugnare är det lättare att komma till ridning.

Med Zinnia tränar jag också övergångar, men här är det lite motsatt effekt jag vill ha, henne vill jag istället få att vakna till lite. De sista dagarna har hon dock hafr bra energi och bjudning och jag har kunnat träna övergångar trav-galopp-trav och fått till dem hyffsat, åtminstone i höger varv. Som ett resultat har jag fått henne mer på båda tyglarna även i vänster varv och jag märker mer och mer att det inte är hästen som är stelare i sin vänster sida utan att det är JAG som har svårare att kordinera!

Idag fick båda hästarna välförtjänt vila och jag sprang istället på stan och julhandlade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0