Hovböld

Zinnia kom in och var ordentligt halt dagen före julafton, jag misstänkte direkt att det var en hovböld och nu har den äntligen spruckit upp av sig själv, i kronranden.
Egentlign ska man försöka låta hovslagaren öppna upp bölder, för det är störe riska tt det bildas en ny böld på samma ställe annars. Tyvärr är det inte alla hovslagare som vill öppna dem och nu var det dessutom jul...

Z har fått vila och istället har jag ridit Anjou. Det var ett riktigt litet krutpaket som laddat upp ordentligt efter ett par dagars vila och snöstormen utomhus gjorde sitt till. Hon lycklades ta sig lös innan jag ens kommit upp i sadeln och drog ett par rejäla repor i ridhuset, vi fångade henen snart med en hink havre. Det blev även några kast hit och dit när jag satt i sadeln, men efter en stund kunde hon slappna av någorlunda fastän vinden ven utomhus, men hon var fortfarande ganska stark i handen.

Idag var det en betydligt lugnare dam som tom gick avslappnat i galoppen, här märker man av att hon ej går fram ärligt för skänkeln, för hon bryter istället av. Det blir till att ta på sporrarna eller att ta med ett spö. Kunde även sitta ner i traven, men det gäller att sitta så still som möjligt för annars ökar hon farten. Som vanligt jobbade vi på med övergångarna och idag var hon riktigt mjuk o fin. Tror både Anjou och jag var nöjda efetr dagens pass!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0