Mycket häst!

Idag har det varit mycket häst: först till ridhuset och hoppade, sedan hämtade jag och Kajsa hösilage och sedan kollade jag på träning för Cia. Så jag har bokstavligen kört omkring med hästsläpet hela dagen eftersom jag var alldeles för lat för att koppla av det mellan varven, ha ha.

Eftersom jag fick skippa hoppträningen i torsdags för Niklas lastade vi och åkte och hoppade lite idag istället. Jag älskar verkligen ridhuset i Knutsbol: stort, ljust och det är härligt att få lite ytor att rida på!

Red fram en stund utan att brys mig så mycklet om formen utan var istället noga med att hon ej skulle göra sig för lång och framförallt att hon skulle gå fram för skänkeln. Glömde sporrarna och det var nyttigt att hoppa utan, rider iofs ej med sporrar till vardags, men brukar sätta på dem när jag tränar. Provade några hoppbyten, som Niklas lärde oss på förra träningen och Zinnia har verkligen lätt för att byta, dessutom gör hon dem så lätt o mjukt att det nästan ej känns när man sitter på.

Vi (hm, jag satt till häst om diregierade min snälla och hjälpsamma sambo + den extra hjälpen vi fick, jättetack!) byggde fram en studs och en linje med bom, 4-5 galoppsprång, tysk oxer och 4-5 galoppsprång bom. En nyttig övning som vi trimmat både för Anna Edlund och Niklas.
Det svåraste är faktiskt att galoppera in och komma rätt över bommen :-O. Hoppade 5-6 språng i resp. varv och fick till det ganska bra: jag kunde sitta och vänta och få in 5 ganska jämna raka språng och när vi hade höjt litegranna (började på ca 70 cm och avslutade på 1,10) hoppade hon mig ur sadeln (!), ska också villigt erkänna att min balans ej är den bästa. Inte så konstigt att det blir ett sånt språng eftersom oxern var parallell och anridningen blir ganska 'samlad'.

Hoppade studsen några gånger och där fick hon istället länga lite i språnget.
Äntligen börjar jag känna att vi är lite på 'g' även med hoppningen. Det har ju varit MYCKET fokus på markarbete/dressyr hittills.
Jag kommer nog försöka tävla lite både och till våren, kanske tom komma ut på någon fälttävlan! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0