Fölförberedelser

Förutom tävlingen i helgen så har vi hunnit med att hämta halm, en rundbal på 350kg. (Bävar bara för att mocka i eländet..!) Jag har även öst ut bädden i Cherrys box och högtryckstvättat och skrubbat den ordentligt. Föl föds utan antikroppar, så desto renare miljö desto bättre.
Mammas mage är riktigt stor nu, juvren fylls på succesivt, hon gnuggar svansen och i morse ratade hon kraftfodret för första gången. Hon är på dygn 322 nu, så nu är det ingen prematur-fölis om den behagar komma tidigare än beräknat.

Den här veckan ska jag fixa till övervakningskamera så att vi slipper störa i onödan utan istället kabn vi slå ett öga på monitorn var 30 min. Tur att man har snäll sambo som kan hjälpa till att vaka när det blir dags. Har även fått tips på att mjölka ur råmjölk och mata fölis med innan den rest sig, så nappflaska ska införskaffas. En lista på telnr till jourhavande veterinär och Klyx ska jag också skaffa, utifall att.


Zinnia och jag poserar i Askersund.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej! Jag önskar er all lycka med fölandet! Och förstås med tävlandet!

Ha de gott!



//Cissi

2009-06-10 @ 21:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0