Nya flockar

Fick en rapport från Hjelmskyl på förmiddagen idag, och allt hade fungerat bra när Cherry och Caspian introducerats i den nya flocken, de gjorde det stegvis. Cherry hade sprungit endel, som vanligt (hon är ju lite 'rädd' för nya hästar) men hon hade lugnat sig när de andra stona ignorerade henne och då hade hon stannat & kollat in läget istället. Caspian var den av dem som varit mest intresserad av sina nya kompisar.

Det känns toppenbra att ha dem på lösdrift där man vet att det är kunniga människaor som hanterar dem, de har massor av kompisar, stora strövytor, fri tillgång på mat och ligghall. Jag är helt övertygad om att det är bästa sättet för unghästar att växa upp på! Att stänga in dem i boxar, i små hagar och sätta täcke på det gör vi nog mest för vår egen skull ;-)

Zinnia har okså fått nya hagkompisar, provade först med en valack för att hon skulle slippa gå själv eftersom hon är SÅ beroende av andra hästar, tyvärr fungerade det inte utan valacken började klättra på henne.
Vi har nu en gång för alla bestämt oss för att ha en sto och en valack-hage. Då slipper man problemet med valacker som ska klättra eller vakta på 'sina ston'.
Därför går Zinnia nu med två tjejkompisar och ihopsläppet igår kväll var hyffsat lugnt. Någon spark och lite tjut innan de hade fastställt rangen. Jag upplever att det blir sparkar när medel-rang-höga hästar försöker sätta sig upp mot rang-högre.
Vi kallar dessa som är lite medel-rang-höga för 'wanna-bees' uppe i stallet, eftersom det då och då inträffar att dessa råkar vara högst i rang i en hage, men inte riktigt fungerar som en riktig flock-ledare utan tjivas & bråkar med de andra hästarna. Min upplevelse är nämligen att de hästar som är riktigt rang-höga inte beteer sig riktigt så.

Hann ej rids söndag (Hjelmskyl) & måndag (bugg), men gymnastikhoppade lite i lördags. Zinnia börjar bli riktigt mjuk och fin i vänster sida och jag själv börjar känna mig lite mindre ringrostig i hoppningen.
Ikväll ska jag däremot kanske fundera på att träna lite förvänd galopp inför torsdagens dressyrträning
, hi hi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0