Ridning och träning

i tisdags red jag ett pass på ridbanan, mellan vattenpölarna försökte vi få till volter, skänkelvikningar och förvänd galopp, men eftersom jag har en unghäst som behöver ridas en del framåt så försöker jag att vara på ridbanan så länge det bara går. Det är annars mycket lätt hänt att hamna i undertempo inne i Valåsens lilla ridhus, det blir dessutom inte många galoppsprång på en långsida innan man är i hörnet.

Zinnia var iallfall jättemjuk och fin i sidorna och stundtals får jag till det tom i vänster varv. Vad gäller skänkelvikningar och förvänd galopp så är det mer att jag själv måste hitta knapparna. Förvänd från höger till vänster genom två hörn fungerade ok, men däremot fick vi (jag) lite mer problem från vänster till höger, redan långsidan innan snett igenom bar det iväg i ett betydligt högre tempo och sedan fungerade första hörnet efter snett igenom, men sen hann jag inte med utan det blev avbrott. Provade 4-5 ggr och fick bara till det en gång utan avbrott. Jag är inte så nervös över det, för jag känner tydligt vart det brister, sen gäller det bara att hinna parera!
På onsdagen skrittade vi ut i snöstormen, jag hade pannlampa, men eftersom det snöade så mycket valde jag att stänga av den, blev samma känsla som när man kör bil och har heljus på när det snöar kraftigt. Sen höll jag på att skrämma vettet ur stackars Zinnia när jag efter halva turen provade att slå på den igen, ha ha.

Igår var det dags för träning för Anna igen, Zinnia bjöd på sin bästa svävtrav de första 10 minutrarna i nytt ridhus. Henna tyckte att även min gamla häst Classe låg i lä och han kunde svävtrava han :-)

Anna tyckte att Zinnia blivit mer liksidig och att hon var mer igång och genom kroppen. Fortfarande måste jag vara noga med att hon inte blir för hög i nacken och släpper ryggen. Vi trimmade lite på galoppfattningar och trav avbrott och jag fick galoppera på ordentligt och ta igenom vänster sidan. FFa i vänster varv slarvar jag i avbrott och fattningar och låter henne göra sig rak, hem och träna på!

Sedan red vi öppnor i trav på långsidorna och jäklar vad jag kunde få henne att ställa igenom i höger varv!
(Måste se till att få henne lika loss i vänster.) Red några skänkelvikningar i trav och sedan galopp, öka och minska och lite förvänd. Fick en riktigt bra känsla i galoppen; hon är så otroligt lätt att 'ta tillbaka', blir inte framtung utan är hela tiden mjuk och fin i munnen.
Den förvända red vi halvt igenom och sedan två hörn innan avbrott. Detta är nog en bättre väg att rida, för jag har då lite längre tid på mig innan hörnen och fick det då att fungera i båda varven.
Zinnia var genomsvettig, dax att klippa nu!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0