Ambitiös

Värmen i Zinnias hov är nu helt borta och jag red som vanligt lördag och söndag.

I går var jag mer ambitiös än vanligt och hann med en hel del i stallet. Jag byggde fram en linje med räcke-oxer på ridbanan. Det är alltid lite vanskligt eftersom det kan komma ner ryttare som har tänkt att rida.  Vi har möjlighet att ställa fram hinder på lördag-fm men övriga tider måste vi samsas.
Jag hade tur för de snälla personer som dök upp lät mig hoppa klart. *Tack!*

Anledningen till att jag ej vill hoppa på 'hoppbanan' är att jag tycker den är för hård. Inte mycket har gjorts åt underlaget sedan jag för första gången flyttade upp till Valsåen -95, och det börjar ta ut sin rätt. 

Zinnia var ganska lång och tråkig när jag red fram och de första sprången blev därefter. Fokuserade mest på att bara rida framåt och att hitta 'frammåtlägen' och efter de inledande kråksprången fick vi till det någorlunda. Mycket handlar om att jag ska hitta timingen och  (jag hoppar ju alldelse för sällan -> skärpning!) och att galoppen ska vara 'bra'. Första gångerna jag red hela linjen oxer - räcke 21 m, blev det långt och vingligt (små hinder & dålig galopp), andra gången red jag in i ett bättre tempo och tryckte på frammåt och fick då alldeles för kort. Sista gången när galoppen var bättre kunde jag bara sitta stilla och vänta och då stämde det precis.  
En bra galopp är ju inte nödvändigtvis i ett högt tempo, utan handlar mer om aktivitet i bak-kärran.

Efteråt mockade jag, gjorde mat, fodrade och sopade. Hann tom putsa sadel och göra ren skydd. Det här med sadelputs kan jag garantera ej händer varje dag ;-)

I söndags arrangerade KRT en lokal ponnydressyr i Knutsbol. Det var premiär för 'riktig' tävling på anläggningen och det fungerade super! Vi smygstartade med ganska få starter men hade inte behövt oroa oss, då vi fick MYCKET beröm av domaren både för den fina anläggningen och för att det var välarrangerat. Eller vad sägs om walkie-talkies mellan framridning och insläpp i ridhus :-) Med gott om glada funktionärer flöt allt på hur bra som helst!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0