Duktiga Zinnia

Bortsett från dressyrträningen i tisdags har förberedelserna inför söndagens klubbdressyr varit ganska sparsamma, så på lördagen var det dags att rida igenom programmet.
Lite rutin har jag upenbarligen lyckats få under året också, för det var mycket lättare att lära sig programmet denna gång. 
Jag har aldrig ridit LB:1 på Zinnia som för övrigt ju bara gjort en (påtvingad ;-)  ) start i LB.

Däremot märker jag att hon nu har en helt annan styrka och bärighet jämfört med i våras när vi gjorde våra första starter. Nu orkar hon plötsligt även 'länga' och hon är MYCKET starkare i galoppen och orkar även mindre volter. Eller plötsligt, förresten, det ligger en hel del arbete bakom och ffa en röd tråd i utbildningen, som jag kan tacka Anna och Niklas för. Om jag tänker tillbaks på den rangliga, omusklade och outbildade häst vi hämtade hem i juni förra året så är det ju en milsvid skillnad!

Redan lastningen fungerade super på söndagsmorgonen, jag och kära sambon har trimmat ihop oss bra :-) Tyvärr är just lastning annars en av få ting som har med hästar att göra, som kan få mig att tappa humöret, men inte denna gång som sagt.)
På framridningen kändes hon väldigt mjuk och stadig om än inte helt 100 framme för hjälperna. Jag tror det var en liten biverkning av lördagens ridpass i Valåsens lilla ridhus, där det är lätt att man rider lite 'bakåt'. Hur som helst hade jag lite för kort framridning för att hinna ändra på det, man vill ju samtidigt se till att lite ork finns kvar inne på banan.

Stackars Zinnia hade diarré när vi kom in i collecting-ring så lite nerv finns det allt i damen. Inne på banan fick jag verkligen RIDA! Hade en härlig känsla precis innan uppridningen: jätte lätt i handen och väldigt stadig i formen, lite vinglig i båda uppridningarna, fin i serpentinbågarna där vi faktiskt fick med ytterbogen även i bågarna åt vänster, vi längde faktiskt lite både i trav och galopp och galoppfattningarna var lydiga. Däremot ett minus för skritten som blir lite seg och ojämn, men å andra sidan har vi aldrig tränat på ökad skritt heller.

Allt som allt faktiskt ett väldigt bra program, helt klart vårt bästa i år eller vad sägs om procenten 66,20 %
:-O !!! Det räckte hela vägen till tredje plats, väldigt kul!

Amanda Engström på härliga Marimba Ballet blev förstås ohotad klubbmästare. Det är en riktigt fin läromästare Amanda har fått. Bra insatser gjorde även tjejerna i stallet som deltog! Det är de bra sakerna man ska komma ihåg och resten får man helt enkelt TRÄNA på.


Zinnia 5 år klubbdressyr Knutsbol oct-09
http://www.youtube.com/watch?v=VB_5Za0iDDk&feature=channel

Zinnia 4 år sep-08
http://www.youtube.com/watch?v=xYyma-CpJeQ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0