Rugg-ugg & en lektion i foder

Fy farao, i morse snöade det! Noll grader & snö, brr! Jag är annars glad över att hösten varit så fin som den varit. Hellre lite kyligare och sol än evigt regnande och plusgrader, Hagen de går i är redan rejält upptrampad och blöt fast jag försökte spara på den så gott det gick i sommras, och det finns inte heller några träd att söka skydd bakom. Inte kul för liten fölunge att ligga i blöta leran och sova middag :-(

Jag har därför börjat kolla upp bättre alternativ för Cherry och Caspian. Hingstföl får hur som helst inte gå kvar längre än tills 6 månader.

Caspian fick förresten stora A i uppförande häromdagen, han följde snällt med mig (nåja nått kast blev det förstås) i grimma & grimskaft när jag passade på att ledträna i ridhuset, han stannade näre jag stannade och knatade på när jag började gå. Duktiga 'lilla' kille!
Vi mätte honom och han är som 4 månaders föl 133 cm hög fram & 135 cm hög bak. Det innebär att han växt 7 cm på en månad. Jag försöker ha koll på kvoten protein/energi så att han ej får i sig för mycket energi och för lite protein (=byggstenar), vilket då kan leda till för snabb & ojämn tillväxt, epifysit, senkontraktur osv.
Läster en studie från SLU för ett tag sedan och föl från ca 3 månaders ålder och uppåt kan behöva upp till ett par kilo krafftfoder trots digivande mamma. 
Pga fri tillgång på hösilage så har jag kunnat minska ner på krafftfoder, men Cherry och Caspian som ätit ur hennes krubba sen han var 2 dagar, får fortfarande 2kg lucern, 1 kg Krafft 120, 1½ kg havre,  4-6 dl soja-protein & kalk, mineraler & selen, förstås.

Zinnia är å andra sidan något för rund pga hösliget, men hellre det än en häst som är kantig över kors och rygg. Hon är blank och fin och har har heller inte satt speciellt mycket päls än och det har nog också att göra med en bra foderstat.

Hoppträning i går för Anna Edman. Rapport och filmer kommer!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0