Hästhelg

Jag har varit gräsänkling i helgen eftersom sambon for på avslutnings-golfresa till Skövde med sin herrliga. 
På fredagskvällen blev det äntligen tid för ett ordentligt ridpass. Jag var fortsatt noga med att Zinnia skulle gå fram ordentligt för skänkeln och detta tillsammans med veckans uteritter och löshoppning gav faktiskt resultat.
Intressant att det nu börjar kännas ganska ok i ridningen igen. Det som har fattats för att komma tillbaks dit vi var före sommaren, var helt enkelt bjudningen! Det är verkligen de, 'små' sakerna som gör skillnad i ridningen, men ack så lätt att glömma.


Lördagen tillbringade jag på Örsta Kulle, som funktionär på  4-årstestet. Mycket trevligt arrangemang med fina hopphästar och en mycket trevlig hoppdomare (Eva Gudmindsen som äger hingsten Careme).

Kan bla. nämna att familjen Anderssons Chesterfield (Orlando - Cortez) blev bästa dressyrhäst (!) och fick diplom, Chesterfield skötte sig även bra på hoppbanan där det blev klass 1. En riktigt fin häst var Eklundas Kelly Ek (Cornetto-Recruut) som vann hoppningen med 9-9. Ett dubbeldiplom delades ut och det gick till ett sto e.Florencio. Oh, vilken gummiboll och SÅÅ snygg! Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att lägga den heltigenom dressyrstammade Florencio på Cherry. MEN då måste jag få garanti på att  avkomman hoppar lika bra som denna gjorde, ha ha. Å garantier när det gäller avel, är nog svårt. Speciellt som om det verkade som om hoppgenerna istället kom från morfar Gauguin de Lully.

Tog stallet på vägen hem från Kumla och hittade Caspian sovandes i hagen, med 'moster' Zinnia som låg brevid soch snusade! Ha ha, gulligt! Zinnia är förvisso också 'bäbis' fortfarande.

På söndagen följde jag med som hästskötare till Karlstad och hejjade på Lilette och Riviera som hittat ut på dressyrbanorna.
Jätteroligt och strongt gjort av Lilette, som har ungefär samma målsättning som jag själv när det gäller dressyr: poängen/procenten är inte det viktiga, utan ATT man kommer ut! 'Vera' har dessutom endel nerv och MYCKET energi, så att hon gick ganska avspänt på framridningen och att hon trots mycket nerv utförde alla momenten utan större 'spökigheter' måste räknas som KLART GODKÄNT! 

Caspian halvbror, El Lakej och Emma Asp var också med och jag måste återigen säga att det är intressant att se hur mycket Cherry nedärver sig! Trots att Lakej har en cob-pappa så påminner han MYCKET om Cherry. Blir intressant att se Caspian utvecklar sig. Vissa godbitar ser han iallfall ut att få ifrån pappa Cartier.

Hade tänkt rida på söndagskvällen, men istället gick tiden till att pyssla med allt annat som behöver göras när man har hästar: skura och fylla vattentunnor, fixa elstängsel, mocka, göra 100 hö säckar etc. Lite bus o mys med cobran Caspian hinns iallfall alltid med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0