Löshoppning

I onsdags passade jag på att löshoppa Zinnia. Linn ska visa två ponnyer på 4-årstest i helgen så det var lite genrep. Vi byggde upp på 'hoppbanan', underlaget är verkligen STENHÅRT där, men nackdelen att bygga på ridbanan är  att det kan komma folk som vill rida där. Oftast dyker det upp ryttare precis när man har byggt upp hindren.  Det blev inte så många språng pga underlaget, men Zinnia tyckte det var roligt iallfall. Hon är fortfarande långsam och valpig i galoppen, men ser ibland ändå ganska elactisk ut över hinder.

På onsdagens schema stod även verkning av Cherry och Caspian och hökörning. Verkningen av Cherry gick som vanligt som en dans, men Caspian! Han är van att matte lyfter fötterna, men är inte van att hålla kvar dem. Därför blev det en liten chock för 'lilla' Caspianon när en stark hovslagare ej släppte fossingarna,. Vi rev ner hyllor och all kvällsmat i stallgången, på kuppen, men fötterna blev faktiskt verkade. Hovis tyckte även att han blivit snålt bedömnd med 'bara' en 7:a på benen på fölvisningen, men men.  

Igår blev det ett pass på ridbanan med Zinnia. Jag var uppe i stallet ganska sent så det inplanerade dressyrpasset blev nerkortat. Jag koncentrerade mig på att hon skulle svara för skänkel och ta förhållning, detta utan att över huvudtaget bry mig om formen. Sedan lite trav på volten och avbrott och flytta undan för skänkeln. Det är en bit kvar innan hon, som Niklas vill, 'dansar' undan för skänkeln, men jag fick mycket bättre reaktion är under förra veckans ridpass. När hon tar sidförande skänkel såblir hon mindre oliksidig. Simpelt egentligen!

Förresten var jag på Granngården igen och kompletterade med bl.a sojamjöl (allt för att jaga bort proteinbristen!). Faktiskt hade de plockat fram lite nyheter i sitt sortiment.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0