Bland tomtar och troll

I fredags hämtade vi hö och så var jag på Granngården och köpte foder. Är ganska trött på den affären vid det här laget, sortimentet är detsamma varje gång ;-) kan kanske bero på att jag nog har varit där minst en gång i veckan. Och nu glömde jag köpa betfor, så det måste ett nytt besök inom kort. suck

Cherry äter mig ur huset nu med en 3 månaders fölis vid sidan. Många av hästarna uppe istallet har drabbats av proteinbrist som ger hömage men sen tunnar de ur och tappar muskler över rumpa, rygg och hals. För att bättra på Cherrys överlinje får hon nästintill fri tillgång på hö, en massa proteinrikt foder  (lucern och krafft 120), havre och betfor. 'Moster' Zinnia har snabbt lagt på sig bara med hjälp av mycket hö, havre och betfor.
Läste även i ridsport att årets höskördar generellt sett är proteinfattiga.

Red en tur ute i skogen igår kväll och det är nästan lite trollsk 'John Bauer'-stämning där uppe i skogarna runt Angsjön. Zinnia var som vanligt spänd, men denna gång klev hon på riktigt bra från start till mål. Vi travade på ordentligt, visserligen med huvudet rakt upp men iallfall med bakbenen med sig. På hemvägen däremot fick jag jättefin, jämn bjudning och mjukt stöd i handen och kunde galoppera på i lååånga galoppsprång. Hon har verkligen en vägvinnande galopp. Dessutom blir hon aldrig stark. Härligt!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0