Markebäckshelg

I lördags morse styrde jag kosan mot Markebäck med Zinnia inpackad i släpet. Turligt nog hade jag lyckats pricka in  morgonfodring i stallet på lördagen och insläpp på söndagen. Hade jag tagit några andra jourer så hade det blivit svårt, eftersom jag då hade befunnit mig i Askersund, men ibland ska man ha tur. Ha ha Planering är annars inte min starka sida :-)

Mina förberedelser var ganska minimala, hann tvätta något schabrak och ett par skydd. Det gick i ett hela veckan! Huvudsaken att alla grejer var med iallfall, om än inte putsade till bristningsgränsen :-)
Zinnia är förresten numera en mönsterelev både vid lastning, i transporten och ut. Hur skönt som helst!

Jag skulle rida vid 11-tiden, så jag hann precis packa in grejer och innan det var dags att göra iordning Zinnia. Dagen till ära skulle jag prova en ny sadel (Wintec Cair Isabelle Werth) och jag måste säga att jag verkligen gillar den sadeln!  Nu behövde jag helt plötsligt inte fundera på överskänkelns placering, för den låg där den skulle, per automatik. Däremot måste jag jobba på med underskänkeln, som av någon outgrundlig anledning kniper och gnager sig fast och 'tjatar' hela tiden.
Vi jobbade på med ställningen på volt och att jag måste vara noga att rama in yttersidan i höger varv så att hon inte blir förböjd och i vänster där jag själv blir för ostadig och därmed blir Zinnia oliksidig och ostadig.  
Hon är ändå hyffsat stadig men i avbrott och fattningar blir vi avslöjade :-) Som jag ser det så är det bjudningen som brister, eller rättare sagt att hon inte är ordentligt framme för skänkeln.
Efter 35 min för Anna så kändes hon ändå jättefin, även om det såklart finns massor att jobba på.

Sen tittade jag när de andra red bla. när Anki red fina Peach, Susanne på vackra Dompan och Linn och Braven. Vilken utrsålning den ponnyn har!!! 
Vi käkade också god lunch (Tack Ida & Åsa), gick tipspromenad, åkte en sväng till Askersund och kollade när Anna Björkman red Sorrento. Wow vad snygg och rörlig han var! Han har Contender som farfar, så om Caspian kan få en gnutta av den rörligheten så får man vara glad.
Anna Osika visade sjukt snygga vårkollektionen från Anky. Kolla in hennes e-butik på www.quality4horses.se
Jag blev sugen på en jacka, men mitt nya sparsamma jag, kanske önskar mig den som födelsepresent istället :-)

På kvällen åt vid god mat och snackade häst. Var jättetrött när vi la oss, men hade svårt att somna och sov dåligt men jag ramlade iallfall inte ur överslafen som saknade 'fallskydd', så det var ju bra!

Mer rapport kommer!

Susanne och Dompan (Hur läcker är inte Anky-kollektionen?)
Foto:  Linn Invarsson





Linn & Braven






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0