Ringrostig ryttare

Red Z häromdagen i ridhuset och tyckte som vanligt att hon kändes hyffsat ok även om inte den där vänstersidan fungerade lite. Upptäckte att jag lallade om kring mest, utan att ställa ordentliga krav och utan att verkligen RIDA! Väckarklockan var när Anki kom med lite tips & råd: då insåg jag direkt hur mesigt jag ridit omkring under de (6v?) jag ridit igång henne.
Vad märkligt hur snabbt man lägger sig till med olater och hur snabbt man glömmer bort?! Iallfall blev detta ett av de bästa passen på länge. Trots att Anki gick efter 5 min, kunde jag själv plocka upp tråden och Z var tom svettig när vi var klara.

Igår var det dags för ett pass för Anna Björkman på Eklunda. Mycket välbehövligt! Anna tyckte jag var ringrostig och att jag msåte sluta rida som om jag rider en unghäst, och ställa mera krav och inte vara så långsam själv. Z var seeeeg i början och sprang och tittade på de fina & färgglada påskrisen man ställt ut i alla hörn i ridhuset. Jag tror att jag håller i och rider för mycket med handen i dessa läggen, för efter halva passet så är ju inte hästen alls seg längre??
Vi red en del övergångar skritt-trav och även trav-galopp och jag fick bakläxa på båda. Jag fick också vara noga med ställningen och inte låta henne bli för rak. Vi jobbade mycket på volt i trav och galopp innan vi red
lite svaga öppnor, nån mellantrav och några uppridningar & jäklar vad svajjigt det blev efter halten! Så halterna/avbrotten måste vi träna mer på, de är långt ifrån bra. (Men den ringsrostiga ryttaren började åtminstone komma ihåg hur det BORDE vara.) Även mellantraven ska vi träna mera på, bra att göra utomhus.

Anna tyckte det blev mycket bättre, ganska snart, bara jag gör rätt och det kan jag hålla med om, hihi. Som vanligt berömde hon Z enhel del och det är ju också kul! (När jag precis köpt henne som ranglig 4-åring, var jag inte alls speciellt säker på att det var ett bra val, hihi.)
Sammantaget tycket jag vi fick till det riktigt ok mot slutet och jag kan förhoppningsvis hålla i detta tills nästa träning,
två dagar på Markebäck den 17-18/4. Wiiie!

Har även ridit ooch visat den fina Anjou för spekulanter sön-tisdag. Två av tre var intresserade av köp och hon kommer komma till ett riktigt bra ställe. Emilia och Ellinor gör rätt som säljer henne, man ska måste känna att det är rätt häst och att man har kul ihop!
Lite vemodigt är det ändå, eftersom jag verkligen gillar lilla hästen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0