Proteinunderskott

Det har varit varmt och kvavt de senaste dagarna även om inte solen direkt visat sig.
Hästarna uppe i stallet är supertrötta när jag tagit in den vid 18-19-snåret. Jag tycker oftast att det är BRA när hästarna får gå ute länge och ser inte riktigt vitsen med att de ska tillbringa långa timmar inne i en box. MEN, nu undrar jag om inte Zinnia hade behövt sova någon timme inne innan ridpasset :-) Än så länge har hon ju varit pigg och glad när jag ridit, så vi får se...
Zinnia och Piggen går dessutom sen några veckor på en relativt ny vall och de är TJOCKA SOM TUNNOR! I och för sig betydligt bättre än endel spjälstaket som man ser i hagarna. Det verkar tyvärr finnas väldigt många oerfarna och okunniga hästägare som inte i tid ser till att tillskottsfodra när betet blir nerbetat eller tappar i protein.

Jag läste på MYCKET om foder inför Cherrys betäckning och jag tror inte riktigt på 'att min häst går inte att få fin i hullet' eftersom den 'alltid har sett ut så och 'alltid tappar i hull' på hösten.
Det är inte heller ovanligt att dessa hästar har en stor höbuk, men att man ändå ser revbenen och att hästen helt saknar överlinje. Intressant då är att veta att de första tecknen på proteinbrist är just detta. I nämd ordning tappar en sån häst musklerna på rumpa, hals och manke. Hätägaren verkar då tycka att hästen är 'fet' för att den har en stor buk...
För mig är detta snarare ett tydligt tecken på att man inte ger rätt mängd protein/energi.

Nej, om man märker att hästen faller ur, så gäller det att SNABBT se till att tillskottsfodra. Jag tycker speciellt att Lucern är superbra för detta ändamål eftersom man inte behöver ha så lång 'inkörningsperiod' utan man kan ganska snabbt fodra upp till ett par-tre kg. Även eller soja och Kraft 125 är proteinrika foder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0