Linda - jordgetingar 0-2, Zinnia - flugor 0-1

I min iver att jaga flugor placerade jag en flugfångare i fönstret inne hos Z. Jag hade på känn att det inte skulle vara en så bra idé i slutändan och mycket riktigt stod ett meddelande på tavlan i stallet, nästkommande dag. Z hade haft flugfångaren i pannluggen på morgonen :-)
Som en effekt av detta var halva pannluggen, hela höger öra och en bit av manen som tuggummi. Jag plockade frame n hink, hästschampo och svamp och började tvätta. Utan resultat. Pannluggen var lika klistrihg som innan! Provade då med diskmedel istället, alla vet väl att YES är bra till det mesta. Tyvärr hade vi en sämre kopia av diskmedel och även om jag först tyckte att det verkade fungera bättre än hästschampot, så kunde jag när manen torkat, konstatera att tuggummi-kletet kvarstod. Så jag tog till saxen. Det positiva är att Zinnias fina swarovskipannband syns och glittrar o glimmar så fint medans det negativa är att hästen har så kort pabblugg att hon mera liknar en munk. Ha ha. Stackars häst! Men kletet är borta iallfall.

Har även tagit en dust med ett jordgetingbo och det blev seger till jordgetingarna med 0-2. Försökte få Z att kliva över det otäcka diket igen, denna gång ner mot ridhuset/ridbanan och även denna gång fick jag samma, helt okaraktäristiska (hur stavas det??) reaktion som tidigare. Hästen VÄGRAR att kliva över, slår med svansen och ruskar med huvudet och visst det är endel mygg, men det ska väl hästar tåla? När jag kickar till med skänkeln, kastar hon sig runt och tenderar till att resa sig, så jag får snurra henne runt. Tillslut blir jag arg och klipper till med spöet och då får jag kasta mig framåt och hålla ena armen runt halsen, för då ställer hon sig verkligen upp! Då hoppar jag av och försöker leda henne över, hoppar själv över, men hon fortsätter att vägra.

Jag får själv hoppa tillbaks över till hästen när hon kastar sig iväg bakåt och väl över på samma sida, där vi började så känner jag inom 2 sek två skarpa sting och det börjar bränna och pulsera i vänster arm och höger vad.
Getingar!!!
Sprang med Z ut på vägen igen och även om vi aldrig kom över diket, så är jag glad att jag äntligen får en förklaring till varför hon betett sig så konstigt! Stackars Z insåg tidigare än sin matte att det fanns ett jordgeteingbo precis vid övergången. Kanske har hon själv också bglivit stungen!

 

I lördags var jag och trevligt sällskap och tittade på kvalitet/fölvisning. Grattis till Cecilia på Vindtungla som visade sina två 4-åringar, hennes Carlzon L Carson Ask (e.Carnute) – Contender blev bästa hopphäst och fick hoppdiplom. Men så finns det också att brås på i stamtavlan. Såg också två jättefina Cartier-föl som blev delade 1:or av hoppfölen

Kommentarer
Postat av: Anki

Herregud, jag hade dött om det varit jag, du känner ju till min "fobi" ;)

2010-08-23 @ 21:35:35
Postat av: Linda

Ja, fy! Men jag hann inte ens se dem utan kände bara sticken.

2010-08-26 @ 13:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0