Blodvite

Följ min blogg med bloglovin
Igår när jag kom till stallet uppräckte jag att Z hade fått ett broddtramp på ett bakben! Av allt blod att dömma så såg det ganska hemskt ut, dessutom på det vita bakbenet. Men efter att ha haft häst i så många år, så är jag ganska garvad. Ställde ut damen på stallgången och plockade fram sårprodukter (har en uppsjö)...



Tvättade först rent med ljummet vatten och en handuk och sen tvättade jag själva såret, med bomull och ljummet vatten:



Såret är en ca 3-4 cm lång rispa som sitter ungefär en decimter ovanför det vita, på framsidan. Inget allvarligt alltså.
Lite retsamt var det dock att detta hände samma dag som hon för första gången gick ut utan boots i hagen.
Hur som helst, så hade ju inte boots eller ens skydd hjälpt i detta fall, etersom rispan sitter så högt upp.
Får fundera på hur jag ska göra med bootsen... på eller ej. En anledning till att INTE ha dem, är att minst en saknas varje dag. Samma sak med skydd, har tappat en uppsättning som tyvärr måste töa fram, ha ha.

Kommentarer
Postat av: Kina

Åh, såna där småsår som kan bli så jobbigt eländiga ibland. Håller tummarna för att det läker fort! :-)

2010-12-23 @ 09:07:20
URL: http://kina-valasen.blogspot.com
Postat av: Linda

ja... lite olika på olika hästar. Z har i princip aldrig problem/ont av småsår, medan Cherry svullnar upp för minsta lilla.

2010-12-23 @ 18:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0