Kyla

Det är inte klokt vad kallt det har varit ett par dagar! I tisdags kväll stid termomtern på minus 25 och i onsdags morse minus 20. Torsdag minus 23.  Ingen ridning mao. Jag drog förra året gränsen vid minus 17, inte så mycket för hästarnas skull, utan för min egen del. Hästarna klarar kylan betydligt bättre än vad vi mäsnniskor gör. De är utformade på ett helt annat sätt än vi människor.
Därför vet man att det är en frusen hästägare när man ser hästar med 4-5 st täcken, eller hästar som har dubbla täcken i april osv

I mitt nuvarande stall går hästarna ute heldag oavsett temperatur,tom vid 25 minus! Däremot försöker vi ta ut senare och in tidigare ocm det dessutom blåser ordentligt.
Caspian går fortfarande helt otäckad och fast han inte är i närheten av förra årets lösdriftspäls, så visar han inte tillstymmelse till att frysa.
Zinnia går med två täcken, ett tunnare utetäcke (200g?) som hon även har kvar inne och innan utgång får hon ytterligare ett 300-370g på sig. Mest av bekvämlighets skäl: Det är enklare att lägga på ytterligare ett täcke på morgonen, än att först ta av ett innetäcke och sen lägga på ute täcke.

Är inte heller speciellt förtjust i termotäcken eller fleecetäcken, speciellt inte att ha ute i hagen, då jag upplever att hästarna får bogskav och att dessa täcken inte andas. Speciellt fleecetäcken har en tendens att hamna jättelångt bak istället och hänger och slänger som kjolar.
Bogskydd tycker jag enbart är ett substitut för dåligt anpassade täcken. Om man istället invetserar i riktigt bra utetäcken (Bucas och HW tex), som andas och är rätt sydda och med 'glatt' insida, så slipper man bogskav.

(Jag kanske skulle säga annorlunda om nån av mina hästar var täckesmarodör, men så länge ingen av dem är det, så lönar det att köpa i välgjorda täcken med passform som man kan ha i många, många år.)

Jag får väl även erkänna att jag även har lite 'dille' på utetäcken och här är två 'nya' för iår:

Blått hw Amigo





Grått hw Amigo




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0