Nyårsmorgonen 2010

I morse ringde klokan 07:00. Kollade på termometern och 17 minus spolierade mina planer att ta en ridtur på morgonen. Men fodra och släppa ut ska göras oavsett temperatur, så på med termobyxor och jacka och iväg till stallet.
Jag välkomnades av 4 nyvakna hästar. Först in med morgon kraft-fodret. Caspian och Zinnia får först, eftersom de får mest. Sen in med maten till Piggen och Marimba. Fyllde på vatten till allihopa, eftersom de dricker ur hink och inte har vattten ute i hagen. Sen på med täcken utetäcken ovanpå innetäckena och på med Zinnias skydd och boots fram och så in med lite hö till Z som blir lite stressad när man börjar ta ut de andra. 
Denna morgon tog jag Piggen och Marimba tillsammans+ 2 hösäckar, de äter alltid höet ute i hagen. Tur att de är så snälla, Marimba är verkligen en lätthanterlig och trevlig dam och Piggen har jag haft mina diskussioner med, så numera är även han ganska
smidig ;-) .
Tillbaks in till stallet där Caspian var på vift, som tur var stannade han kvar inne i stallet, trots att stalldörren stod öppen. 'Haspen' till boxen hade inte stängts.
På med grimma och grimskaft på rymligen och så ut i hagen med honom och Zinnia och ta med en 4-5 kg hösäck ut till hagen.
Tog ett extra varv i hagen, eftersom Z går ut med 2 benskydd och 2 boots varje dag, men kommer in med minst ett borta. Hade tur och hittade ett vitt framskydd och ett svart, intressant nog ligger de nästan alltid på samma ställe i hagen?! Längst ner... ha ha, kan undra om lillligisten har nått med hela att göra?
Tillbaks till stallet och de vanliga uppgifterna, mocka, göra kraftfoder och hö och fylla mer vatten.
Var klar och hemma igen ca 8:30.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0