Ridrapport

Sen sist har jag trotsat kylan och var ute och red i minus 14 grader. Det blev svängen över ängarna och över vägen, bakom biobränslebutiken och ner över vägen och förbi ridskolan och ridhuset ioch tillbaks till stallet. En sväng på ca 20 min lite beroende på tempo.
Z tycker det är ganska läskigt med 'nya' vägar och blir spänd och tom stannar och blåser upp sig och tittar på soptunnor och garage osv. Däremot är hon inte så svår att övertyga att gå framåt och det händer inte så mycket trots spändheten.

Ny väg för henne är en väg där vi inte ridit 10-20 ggr :-) Travade en del eftersom underlaget nu är perfekt för det och hon hade jättefin bjudning och travade på ordentligt och man märker hur skönt hon tycker det är att få röra på sig.

Måndag blev det ridhuset och ca 15-20 min jogging. Passade först omkring endel i skritt innan jag övergav det projektet för stunden. Var lite ofokuserad själv och kände mig lite svag efter att ha ätit lite för lite till lunch och sen glömde jag visst att stoppa i mig nått mer innan stallet, insläpp, mockning, göra mat och ridning. När vi väl kom igång kändes det ändå ganska ok, travade på 4-kant och volt utan andra krav än att hon skulle trav på och vara lika på båda tyglarna. Tyvärr blir hon lite ojämn i formen och tappar i avbrotten, men som sagt, inget jag tar så allvarligt på än.

Det blev en galopp i varje varv också, den första för att hon ej gick fram ordentligt i höger varv och när hon föll i galopp fick hon fortsätta galoppera eftersom hon inte gick fram ordentligt i den gångarten heller. Det hjälpte och hon var bättre i traven efter det. Peppar paeppar har jag fortsatt att få till vänstervarvet! Lösningen :Jag rider inte och tjuvhåller i vänstertygel längre.

Har nu bokat in mig på en träning för Johan den 23/12! Ska bli så spännande plus att det var 100 år sedan vi tränade för nån!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0