Bucas

Försov mig imorse och istället för att vakna klockan 06:00 och åka till stallet för att fodra och släppa ut hästar, blev jag väckt av sambon klockan 07:45. Gahhh! Hela dan blir förstörd om man stressar så jag bestämde mig för att inte stressa utan att skynda mig istället , ha ha.
Morgonfodringen i nya underbara stallet ska ske mellan 06-09, så för hästarnas del var det ju ingen panik iallafall! (Om jag hade stått kvar i Valåsen så hade hästarna dött av att bli utsläppta och få maten så sent och minst en hästägare hade blivit vansinnig.)

Ett annat dilemma är att jag börjat se antydningar till bogskav på Zinnia, antagligen beroende på termotäcket som hon har på sig inne nu. Så frågan är fortsätta med termotäcket och chansa på att det inte blir bogskav eller att helt enkelt låta henne stå med utetäcket dygnet runt? Utetäcket är hw eller bucas och det blir garanterat inga skav.
På sikt får jag kanske köpa ett innetäcke som ej genererar bogskav, men eftersom jag redan investerat i två utetäcken
denna vinter, så vill jag inte köpa ännu mer täcken just nu.

Skrittade ut en tur på Zinnia igår och hon var seg! Åkte sen till Valåsen och red Anjou, som också var seg! Fick ändra på ridningen och istället rida för att väcka upp henne. Folk tycker kanske att jag flängrider, men det finns ett syfte med att trava på i friskt tempo, göra snabba avbrott och snabba igångsättningar och lägga på spö så fort inget händer när jag lägger till skänkeln. Efter 10-15 min trampade Anjou på bra och var ganska lydig för avbrotten och jag kunde återgå till lite mer 'normal' ridning. Galopp på volt fungerade efter detta nästan lika bra i vänster varv.

Upplägget nu är att jag rider en liten stund innan Emilia tar över och så försöker jag hjälpa henne lite på traven.

Idag ska hon få vara med på Niklas-hoppning igen och det blir bra att få jobba på galoppen utan stolpar och med större utrymme!

Mina 'ny'inköpta täcken, lila Bucas Freedom


ch blått Bucas Smartex


Kommentarer
Postat av: kajsa

tror jag vet vem du menar i valåsen.....



min bryr sig inte så mycket...

bara nyttigt att lära sig vänta!!!

2010-02-11 @ 12:16:53
Postat av: Annso

Jag kanske har nåt bra innetäcke som du kan få för en billig slant, om inte Anki tagit dem alla;-)



Hör av dig annars om & när du vill ha hjälp!

2010-02-12 @ 09:37:32
URL: http://anziii.blogg.se/
Postat av: Linda

Kajsa: Menar kanske ingen speciell person utan mer att med så många hästägare är det ofrånkomligt att folk irriterar sig på allt o alla ;-)



Anso: Får se över ditt täckes-sortiment!

Å verkar som om Z ska fortsätta att bara skrittas ett tag till, men du kan väl hänga på nån dag ändå & bara pyssla & känna stall-lukt? (& skvallra ;-) )

2010-02-12 @ 15:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0