Balltramp

Vilken vinter! Ännu mera snö! Pulsade iväg till ridhuset i skymmningen, halvägs dit insåg jag att jag glömt reflex-västen! Oups! Som tur var är vägen knappt trafikerad och vi mötte inga bilar (då hade vi nog blivit påkörda!).

Upptäckte att Zinnia såg ut ungefär som en ovårdad nordsvensk men en man som påminde om sagolika Braveheart, men utan att vara så sagolik. Får ta tag i det där inom kort, men tänkte att jag minsann sett andra skogsmullar i ridhuset, hihi. (Denna dag var det förstås bara prydliga & välklippta hästar där).

Provade att trava en bit eftersom jag tänkte att det skulle bli mindre snöstyltor i skorna då, märkte direkt att Zinnia inte var ren! Hoppade av och såg att hon redan hade styltor & inbillade mig att det kanske berodde på dessa?
Fortsatte iallfall till ridhuset för att kunna kolla hur hon såg ut utan styltor & mjuk underlag.
Kände absolut ingenting i skritt, men så fort jag började trava kändes det DIREKT att hon nästan tygelhaltade. Anki kollade och såg att hon markerade på v. fram,  jag travade på ett tag för att se om ojämnheten försvann och att den kanske berodde på att hon var stel efter vilan. Men Zinnia är ju aldrig stel?! Iallafall, efter ca 15-20 min tyckte jag det kändes lite mindre, och skrittade tillbaks till stallet.
Väl där kollade jag upp balltrampet ordentligt. Det sitter på insidan på vänster fram och är lite knixigt att se ordentligt, men när jag tvättat rent kunde jag konstatera att hon var varm och ömmade och att där var en glipa på ca 4-5cm mellan kronrand och balle, ungefär som efter en hovböld som spruckit upp  :-O
Inte undra på att stackaren hade ont! 

Lade på sockatyl och funderade på vilken sårvård som är bäst? Hålla det rent & tvätta med jodopax och lägga galopp-bandage med förhoppningen att det sitter kvar några timmar? Eller låta det lufta? Penicilin-salva eller socatyl?
Fasan vad tråkigt att 'aldrig' komma igång, grrr!


Zinnia i Askersund sommaren -09, ganska långt ifrån hur hon ser ut just nu :-)



Kommentarer
Postat av: Annso

Snyggingar ni är!=)



Trist med balltrampet då, ingem tur på er sida denna vinter:/

2010-01-28 @ 18:40:55
URL: http://anziii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0