Duktiga Anjou

Det blev ett nytt pass med Anjou i ridhuset igår. Hon blir rejält frustrerad, när jag efter uppsittning kräver att hon ska stå still, och dessutom lyste det på läktaren och en fläck på sargen var superläskig och resultatet blev att hon kastade sig iväg över halva ridhuset.
Nått mer skutt blev det när det kom in nya personer i ridhuset. Det läskigaste är när det knackar på ridhusdörren och man råkar skritta förbi på lång tygel, så givetvis hände precis det, ha ha.

Men efter det var hon riktigt fin! Jag var noga med att hon skulle gå fram ordentligt för skänkeln och förstärkte med spö när det behövdes. Det som hänt tidigare är att hon älgat iväg och blivit stark i handen när jag lagt till spö, men igår gick förhållningarna igenom mycket bättre och utan att hon hänger i handen i flera varv efteråt. Hela hästen blev mer bärig och uppmärksam. Krävde även mer effekt av förhållningarna i galoppen genom att fatta galopp i hörnet och sedan halt efter en långsida, här hjälper sargen till.
Det är verkligen grunden att en häst går fram för skänkeln och lyssnar på förhållning, när de gör det ärligt så funkar det andra oftast också och lite av den känslan fick jag igår.

På söndag åker vi och hälsar på Caspian och Cherry, wii!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0