Galopp på volt & galoppbandage

Det har inte varit riktigt lika kallt de senaste dagarna, bara runt 10-15 grader. Rena vårvärmen ;-) Anjou har gått i ridhuset två dagar till och blir bättre o bättre & mer & mer avspänd. Förhållningarna börjar gå igenom kroppen i traven och hon blir därmed inte lika överilad utan vilar bättre på steget. Galoppen är stundtals lite rundare, men här dyker hon ner och viker in huvudet bakom hand och då visar det sig också att hon ej går fram riktigt ärligt för skänkeln än. Red ett pass med sporrar och fick då bättre gensvar, så det är bara att trimma vidare. Det positiva är att hon ändå blivit mer reglerbar även på galopp på volt.
Vi plockade även fram lite cavalettibommar och efter att ha vrit lite tveksam första varvet över, travade hon glatt på och hoppade (!) över den ensamma bommen, med två bommar gick det bättre, andra bommen blev väl lite broms och då blev det trav över.
Emila satt även upp häromdagen och jag måste säga att de passar ihop som handen i handsken, det är en riktig juniorhäst både vad gäller modell och storlek! Emila fortsatte samma jobb med övergångar och avbrott, just för att få en bra kontroll och trots lite skutt kunde Emilia bibehålla en bra kontroll. Jättebra jobbat!

Idag var det vilodag så istället passade jag på att ta en fika med en kär gammal vän som jag inte träffat på läääänge. Det hör inte till vanligheterna att jag fikar, någon hästmänniska som känner igen sig ;-).
Det var iallafall ett kärt återseende och jag fick pånytt bekräftat att man ska omge sig med och umgås med människor som ger en bra energi!

Zinnia fortsätter att vila & hon känner sig nog lite bortglömd för hon är otroligt kärvänlig när man kommer upp till stallet. Tråkigt nog hade hon stått inne hela dagen, så hon blev förstås extra glad över att få gå en stund i ridhuset. Kunde ganska snart konstatera att hon var rejält halt, igen! Men det hindrade inte diverse luftsprång & caprioler.
Det är samma hov som hovbölden & samma hovböld (eller en ny?) och hon hade 'puls' när jag tog in henne.
La ett nytt jodopax-omslag, är ingen expert på galoppbandage (Karin: miss u ;-)   ), men det sitter förhoppningsvis till morgonen iaf.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0