Ridning x 2

Red Anjou igår efter några dagars uppehåll pga kyla etc. Ellinor har verkligen rätt i att hennes temperament skiftar efter temperatur! När det varit uppemot 15-17 minus så har hon varit på tårna och lite spökig, men i takt med att vårvärmen infunnit sig (nåväl -10 :-)  ) så sansar hon sig. Det gör att man kommer till bättre ridning snabbare. Lade även fram lite cavalettibommar och denna gång blev det faktiskt inga hopp över, däremot tvärnitade hon första gången jag red mot de tre cavaletti jag lagt på rad, men skrittade sedan över, ha ha. Resten av passet travade hon över dessa som ingenting. Hon blev lite lång över bommarna men jag brydde mig inte så mycket om detta utan ville bara få henne att bjuda bra över.

Jobbade mest med bjudningen, att hon ska vara jämn på båda tyglarna och jämn i tempot och att hon inte ska springa utan jobba i traven. Använde även lite spö för att påminna om reaktionen för skänkeln som ibland blir lite seg. Det gjorde nytta och hon gjorde de bästa fattningarna hittills i galoppen, galoppen var också fin, mjuk rund och bärig och när hon ilar iväg några steg kunden jag ganska enkelt få tillbaks henne.

Hon blev faktiskt svettig av jobbet men som vanligt är hon så nöjd över att få jobba!

Efter det ville Linn att jag skulle sitta upp på Braven så då hjorde jag det. Han var riktigt roplig att rida, bärig och lydig och här känner mna verkligen att förhållningarna går genom kroppen och att han 'sätter' sig i avbrotten.  Linn tyckte han var otrimmad efter att ha haft en viloperiod och det är han kanske, men styrkan & lydigheten finns där på ett helt annat sätt än på tex Zinnia och Anjou.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0