Träning!

I lördags bar det först ut till Knutsbol och fixa iordning allt där, mocka, mat och fylla på vatten och fodra lunch. Sedan vidare till Valåsen och lasta Anjou, som är hur smidig som helst.
Hon skötte sig bra framme i Nysäter också och jag kunde sitta upp utan hjälp. Anna tyckte hon gav ett ganska spänt intryck inledningsvis men att det var en fin häst när hon väl slappnade av!

Vi fick börja i trav på volt och sakta ner tempot ganska rejält, för att hitta takt och balans. Hon har ju väldigt lätt att ila iväg och förändrar tempo och steglängd. jag måste även tänka på min sits eftersom jag hamnar framåtlutad med skänkeln långt bak. Jag såg detta när jag blev fotad och har väl jobbat lite halvhjärtat med att försöka ändra på det, men nu blev det andra bullar :-)
Det är också viktigt att jag ramar in Anjou ordentligt och är tydlig i hjälpgivningen, så att hon vet hur hon ska göra, hon blir också tryggare och avslappnad då. Vi jobbade på med tydliga halvhalter så fort hon ville öka tempot och detta gav verkligen effekt. Sen var det dags för galoppen och som vanligt började hon att rusa iväg och öka farten, och så stressar hon sig själv genom att ligga på för mycket i handen och skovla på med bakbenen.
Efter några varv med väldigt tydliga avbrott, men ö.t ha ha,  lugnade hon ner sig och jag kunde galoppera något varv utan att det 'bar iväg'. 
Sammanfattningsvis kan man säga att vi fick jobba på på samma sätt som jag ridit tidigare, men mer konsekvent och med lite nya 'verktyg' att använda.

Efter att vi kört hem och lastat ur Anjou blev det en ny tur till Knutsbol och ta in hästarna där. Brr vad kallt det var då, frös tom om fingrarna! Skönt att komma hem och hoppa in i en varm dusch!

Kommentarer
Postat av: Anki

Hon såg fin ut ffa i traven!

2010-01-25 @ 13:05:11
URL: http://dammangen.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, hon blir riktigt trevlig stundtals!

2010-01-26 @ 09:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0