Vardagslyx

Igår bar det iväg till hovlsgaren. Sambon tycket det var lite märkligt att vi skulle lasta och åka dit. Varför åkte vi inte bara och hämtade hovslagaren? Ha ha Det är ju ganska långt till Kedjeåsen så allt som allt tog denna procedur närmre 1½-2 h. Men nu är skon på iallafall!

Åkte till Valsåsen efteråt och sadlade och tränsade Anjou som var inne, borstad och hovkratsad. Lyxigt! Ännu mera lyx är det när hon kommer ner, sadlad och klar till ridhuset, men nästan ett måste om jag ska hinna med två hästar/stall och att rida. Så speciellt mycket tid över till annat blir det ju inte (som ni nog vet).

Belöningen är, precis som igår, när man märker framsteg och hästen verkligen sköter sig BRA! Som Ellinor sa så var hon ända från början väldigt avspänd och tiilfreds (hon gillade kanske hoppsadel istället för dressyrsadel ;-)  ). Jättehärligt! Fortsatte samma jobb som på Anna träningen och eftersom hon var så avslappnad så koncentrerade jag mig på galoppen. 
Även här var hon mycket mer sansad och inte alls lika springig och inte heller lika stark. Galopperade på volt och så avbrott till trav direkt när hon börjar 'ila' iväg. Avbrotten är ju väldigt långt ifrån 'fina' avbrott MEN äntligen börjar jag få lite effekt i tygeltagen OCH det dröjer bara några steg innan traven är avspänd. När hon travade lugnt och ej låg på i handen, ny fattning. Efter några varv på detta sätt kunde vi galoppera nått varv på volten i lugnare/bärigare galopp!

Jag var väldigt nöjd efter gårdagens ridpass och Anjou är alltid nöjd efter att blivit lite rastad/trimmad. En väldigt positiv häst!

Filmsnutt på Anjous pappa Ad Hoc. Tycker hon har ärvt mycket av hans utryck och exteriör!

http://www.horse-flirt.de/video/mov1285.m1v

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0