Kolla masken

Har jagat flugtäcke i alla (?) ridsportaffärerna i Karlskoga och Degerfors, en hade bara täcken utan hals, en hade bara udda storlekar och den sista butiken var stäng. Butiken i Degerfors var lite småtrevlig och med Schockemöle-tema. DET gillar jag! Det fanns inget flugtäcke, men en massa snygga schabrak. Inte helt omöjligt att det ka bli en titt tillbaks inom en snar framtid! :-)

Har förresten provat 'kollamasken' för första gången under mina sisådär 25 hästmånnisko-år.
Jag beställde ett kit från www.maskkontroll.se efter tips från en annan hästblogg. Det var förhållandevis bra pris och oerhört smidigt! Jag ville maska för att säkerställa att Caspian ej hade mask kvar. Han fällde ju ganska sent och var ganska smal. Så trots dubbeldos Banminth innan han flyttade från lösdriften på Hjelmskyl, så passade jag på att ta träckprov när vi hälsade på honom sist. Kollasw Z samtidigt, när jag ändå var i farten.
Provsvaren kom inom ett par dagar:

Caspian ´Avmaskning kan ske för att minska betessmittan´
Zinnia ´Behöver inte avmaskas´
Testet var för blodmask, så ska ta o ringa veterinär och be dem skriva ut maskmedel och så blir det ett nytt besök till unge herrn :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0