Skadade/sjuka hästar

I torsdags kväll när jag kom upp till stallet för att skritta ut en sväng upptäckte jag att Z lyckats dra ur två söm på insidan på vänster framsko. Gah! Ena sömmen satt dressutom kvar under skon, men med hjälp av en avbitartång kunde jag iallfall knipsa av den. På med boots och senskydd innan skritturen och så höll jag tummarna för att skon skulle sitta så länge att jag skulle hinna få tag i hovslagare.
Z fick gå med skydd och boots i hagen också eftersom jag var rädd att hon skulle kunna rispa upp sig på den kvarvarande sömmen.

I fredags kväll fick jag rapport om att hon lyckats dra av sig skon och var halt. Suck.

I dag, lördags morgon fick jag ny rapport om att hon var halt tom i boxen. Dubbel-suck. Min erfarenhet säger direkt att det då är en hovböld (ja, alt. fraktur då ;-)  ). Åkte upp till stallet och tryckte i den stackars hästen en dubbel dos smärtstillande butta och visiterade henne. Inga söm kvar, hoven har ej gått sönder mer, varm & gallig & puls = hovböld.

Hon får fotsätta gå ute, stackaren och så ger jag dubbel dos smärtsillande över helgen och så har jag ringt hovslagare och hoppas att han kan komma så fort som möjligt. Tur i oturen att jag ahr tillgång till smärtsillande, för även om hovböld ej är farligt så har de djävulskt ont av dem.

Igår var vi även och hälsade på prinsen-him-self: Caspian <3
Han är helt underbar, hur tillgiven och kelig som helst, ska bli underbart att få hem honom igen i höst.

Vi passade på att avmaska honom, switcha och spraya flugmedel. Han var inte speciellt biten men vi fick veta att hingstarna nästan inte lämnade lösdriften för att undvika värme/insekter. Antagligen är det anledningen till att alla 1-åringarna var något i underhull. De hade börjat tillskottsfodra några av dem och jag satte upp även caspian på de listan, så nu hoppas jag att han inte fortsätter att falla ur.
Dessutom hade de drabbats av nån typ av förkylning, för några hostade och nån var väldigt varig/rinnig i ögonen. Därför var vi noga med att byta kläder och inte hälsa på de andra hästarna på gården.

Mys




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0