Lugnt på hästfronton

Igår släppte vi ihop hästarna och öppnade upp mellan hagarna så att de nu har tillgång till både en stor gräshage med knähögt gräs och en skogsdel där de kan få både skydd från regn och sol. Ihopsläppet blev odramatiskt förutom lite skrik. Detta är ju hästar som stått i samma stall och i hagarna brevid varandra i flera månader och då ska det nog mycket till för att det ska bli bråk.
Min erfarenhet säger att det är väldigt ovanligt att hästar inte fungerar ihop och de flesta hästar trivs nog allra bäst med sällskap. Sen kan man göra ganksa mycket för att undvika bråk tex genom att låta nya hästar gå i en angränsande hage någon vecka innan ihopsläpp, att inte lägga foderhögar för nära etc.

Gick sedan en promenad med Z eftersom jag gärna vill att hon rör på sig dagen efter träning. Omgivningarna är ju ganska kuperade, som sagt, så det blev nästan lite klättring. Vi utforskade lite nya stigar och omgivningen är ju absolut underbar, med vattnet och allt och kvällen var ljum. Härligt!

I helgen ska hela stallet skuras och sen kommer vi att låta hästarna gå ute dygnet runt. Skönt både för hästar och hästägare, tror jag! Jag har inga planer på att låta Z vila i sommar utan kommer rida som vanligt med kanske något undantag om vi åker bort någonstans.


Kommentarer
Postat av: Anki

Skönt att det gick bra att släppa ihop!

2010-06-18 @ 10:32:06
Postat av: Linda

Japp, inga problem.

2010-06-18 @ 10:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0