MVG igen!

Denna gång var det Anna som gav oss ett MVG (Ni kommer ihåg att jag själv gav Z ett MVG efter förra lördagens dressyrträning för andra Anna), men denna gång var det tränarens utlåtande. Anna borde för övrigt ha ett eget MVG för hon är otroligt inspirerande att rida för och mycket duktig på att utbilda hästar (och ryttare ;-) !

Hon tyckte iallfall att det var vårt bästa pass hittills och Zinnia var återigen jättefin! Tänk vad bra det går när någon talar om för en hur man ska göra ;-)
Jag hade jättebra bjudning från början utan att hon blev lång i formen och då är det så mycket lättare att komma till riktig ridning och att INTE rida med handen.
Jag har efter en liten analys kommit fram till att det kan vara så att jag bromsar henne och rider för mycket med handen de gånger jag tycker att hon saknar bjudning och är seeeg. Hon har nämligen en mycket fin och känslig mun (Ironiskt med tanke på att hon e.Zackarias e.Zeus och just Zeus är lite känd för att lämna lite dåliga munnar, i Sverige har vi tex haft båda godkända hingstarna Swift och Beach Boy som haft det ryktet och även de är e.Zeus). Hur som helst så är min tanke då att det blir lite 'handbromsen' i och därav det jag uppfattar som dålig bjudning.

Vi red ganska mycket 'grundridning' varvat med övergångar, lite öppnor, lite skänkelvikningar, lite mellantrav.
Tom övergångarna satt där de skulle och formen var mycket stadigare. Jag hade den där känslan av häst framför mig och nu har jag äntligen börjat komma åt vänstervarvet. Fick även en massa bra tips om hur jag skulle rida skritt-delen i programmen, så nu är det bara att ladda inför söndagens tävling!

Kort filmsnutt från träningen där vi avslutar med att trava av på volt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0