Fina hästen

I går lastade jag in och åkte själv med Z till hoppträningen i Valåsen. Det är en skön känsla att ej behöva vara beroende av medhjälpare när det gäller lastning!
Det var lite stressigt eftersom jag tränar i första gruppen, men med hästen på grönbete så hör det till ovanligheterna att hon rullat sig, och därmed kunde jag hämta in en ren häst från hagen. Det hör till saken att det är väldigt lite insikter i hagen, antagligen pga att det nere mot sjön blåser lagomt mycket.

Vi började med att travhoppa ett räcke med travbom och därefter travhoppning i på ett räcke, 7 galoppsprång och en oxer. 4-5 gången vi skulle komma på oxern blev det misskommunikation och jag var påväg från hindret medans hästen var påväg mot hindret, det innebar att jag i ett svagt ögonblick trodde att vi skulle hoppa hinderstödet :-O istället blev det Zinnia som bestämde och det blev ett språng över oxern med ett knixigt språng som följd och efterskommande brall och
jag var nära att bita i sanden pga 'brallen' som kom efteråt, men som tur var lyckades jag sitta kvar, ha ha.

Sen hoppade vi en trixig serpentinbåge på tre hinder som stod riktigt tight, inte bara Z och jag fick problem utan vi var flera ekipage som helt enkelt inte hann med att svänga. Efter några försök satt Niklas upp på Z och trimmade till henne lite, så efter det var hon bättre framme för skänkeln och därmed dyker hon inte direktefter hindren och vi kunde trixa oss runt.
Hela passet tänkte jag på att rida med mjuk hand och rida för skänkeln och inte för handen och vips hade jag både bjudning och en häst som var mer 'ihop'. Niklas påminde mig även om att inte 'trycka iväg' henne över hindren och när jag slutade göra det blev sprången rundare och hon blev inte så stark i landningen.
Vi avslutade med lite 'banhoppning' och då hade jag en riktigt bra känsla och Z kändes väldigt pigg, fräsch och reglerbar.

Så avslutningsvis måste jag alltså 'bara' se till att rida med skänkel, ej hand och att se till att hon är ordentlig genomriden innan hopp-passen ;-)
Såg förresten när Niklas satt upp, att hon ser RIKTIGT rejäl (läs grov) ut. Skulle vilja ha henne smalare, men vad gör man när de går på bete???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0