De tre musketörerna

Hästarna är som de tre musketörerna i hagen :-) Zinnia är obestridig ledare och Piggen hunsar lite med Cherry, men de är som ler & långhalm.

Efter dressyrtävlingen i lördags var jag fortsatt inspirerad och det blev ridhuset för Zinnia även på söndagen. Vädret var fint, strålande sol och några plusgrader. Skrittade iväg till ridhuset och var även dena dag helt själv. Nästan så man saknar sällskap :-O ha ha
Försöker även dressera Zinnia så att hon kan stå (helt) still när jag sopar efter oss. Det går sådär! Var ändå mycket nöjd med henne eftersom hon skötte sig strålande trots att hon fick komma in helt själv i stallet. Fast hon är 6 år i år och  mognat MYCKET sedan jag hämtade henne som gänglig 4-åring för 1 ½ år sedan, så kan hon fortfarande bli lite 'okontaktbar' när hon blir ensam inne. Nu stog hon så snällt och tuggade på sin hötapp.

Red lite på serpentinbågar och på volt i trav och jag måste säga att hon är oförskämt fin. Lätt i handen och med bra bjudning. Red lite övergångar (som däremot inte är bra) och flyttade lite skänkelvikning. Försökte även tänka på hur jag red och vilken känsla jag hade i höger varv innan jag bytte till vänster varv. Fungerade hyffsat stundtals men kom på mig själv att 'stressa' på lite och samtidigt släppa iväg henne för mycket bl.a i skritten. Måste som sagt var skärpa mig med min oliksidighet!  Travade som avslutning lite på 4-kantspåret och tänkte lite öppna. Har nu ökat till 20 min ridning i ridhuset/pass och det är hög tid att lägga in lite galopp. I april blir det Markebäck och 2-dagars dressyrpass och då gäller det att vi (jag) måste fått upp flåset!

Red Anjou en stund innan också. Hon hade bara skrittat ett par veckor eftersom hon lyckats få ett ganska fult sticksår (?) med glipa på ena bakkotan. Som tur är blir hon väl omskött och såret läker bra. Lite spring i benen hade damen, men det tycker jag man får acceptera med en sån energisk typ av häst. Hon gjorde några 'rusch:er' men när man fått hejd på dem, så travade hon snällt på. Kul att rida henne igen och kul att Emilia och hon verkar komma bättre och bättre överens!

Å så lite repris-videoklipp, Zinnia i oct -09 (hit ska vi hitta tillbaks) resp Zinnia som 4-åring, drygt ett år tidigare. Hihi, lite har det allt hänt! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=VB_5Za0iDDk

http://www.youtube.com/watch?v=xYyma-CpJeQ&feature=channel

Kommentarer
Postat av: Annso

Underbart att läsa att ni börjat rulla igång=)

2010-03-15 @ 18:01:00
URL: http://anziii.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, det är underbart att va igång!

2010-03-16 @ 10:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0