Hoppträning efter 2 mån uppehåll

Det gick över förväntan! Trodde jag skulle vara ringrostig och att hästen inte skulle orka ett helt pass, men Zinnia kämpade på!

Hon var vad jag kallade lite seg och vad Niklas kallar långsam på framridningen. Medicinen var som vanligt snabba igångsättningar/avsaktningar och så flyttade jag lite sidleds i skritt. Vi började att hoppa fram på voltspår över ett litet räcke och i VÄNSTER varv. Zinnia var stark och rak och jag försökte koncentrera mig på att rida i varje galoppsprång,  variera tempot och ibland flytta henne lite och på slutet fungerade det hyffsat. Sen gjorde vi samma sak i höger varv och där kan jag rida på ett helt annat sätt och då fungerade det bra nästan från början.

Sen red vi som en åtta: över samma lilla räcke, snett igenom oxer, på böjt spår över ett litet räcke och sedan snett igenom över ett räcke. De första varven kom vi stort på oxern och 'hann' ej med att svänga över räcket och fick lägga en volt. Niklas var på mig och tyckte att jag måste bestämma mig för att hinna och att vara snabbare i reaktionen och det hade han ju rätt i, för nästa varv hann jag minsann. Ha ha   
Vi gjorde detta 5-6 gånger och jag hade en ganska ok känsla.
Sen lade vi till kombination och räcke-oxer på böjt spår och hoppade alltihopa som en liten bana. Det fungerad hyffsat första rundan, kände ok men långsamt. Nästa runda 'väckte' jag upp Zinnia och lade upp tempot litegrann och vips hade jag hästen 'framför' mig i galoppen och fick en RIKTIGT bra känsla och bra avsprångspunkt mot i princip alla hinder.
Det finns fortfarande mycket att jobba på såklart, men jag är jättenöjd över att vi kunde skutta runt en 1-meters banan och att jag inte rostat ihop mer fast vi inte hoppat på nästan 2 månader!!

Så nu ska jag anmäla mig till påskhoppningarna i Botorp!
Med tanke på hur SPÄND hon blev där sist, så gör vi det enbart för miljöträningens skull. Jag anmäler tillen klass och är hon lika spänd då, så kanske jag låter henne gå en klass till.

Kommentarer
Postat av: Annso

Åh va skoj att det gick så bra!!! Får åka o kolla på er när ni tävlar oxå=) Hör av dig om du vill ha hjälp imorn med mockning, jag är hemma i helgen. Lite krasslig dock men frisk luft kan nog göra susen då.

2010-03-26 @ 12:51:22
URL: http://anziii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0