Vilken stjärna!

I torsdags bar det iväg till Hjelmskyl för att hämta hem lill-prinsen. Vi hade strippat transporten på mellanvägg och bom o all lös inredning. Ganska logiskt att köra en unghingst som ej är van att bli uppbunden lös!

När vi kom dit efter drygt 2 h körning stod Caspian i en ute box och var badad och fin. Jag kände nästan inte igen honom efter att han fällt av all (nästan) päls. Däremot kände jag igen hans gnäggande! Han var lite stressad efter att ha flyttats från sin flock på 20(?) hingstar mellan 1-3 år.
Vi backade intill släpet till utesläpet och med stöd av 2 linor gick han på efter 5-10 min. Inget bråk alls!
När han väl kommit i i släpet och att vi stängt trampade han omkring endel, vi säkrade snabbt upp skötardörren och övre backluckan och så iväg!
Så fort vi körde iväg stod han snällt som en filbunke och jag tror han trampade till vid 4 tillfällen på den ca 1 h långa färden till Viltunga!

Väl framme hoppade jag in i släpet och satte på grimman innan vi fällde övre luckan och lämmen. Sen stod han och tittade ett par minuter innan han klev ner för lämmen och gick med mig snällt i grimskaftet och stannade när jag stannade. Vilken mönsterelev!
Han fick nästan direkt komma in i hagen och träffa de andra tre 1-åringarna som han ska gå med. Han klev lugnt in i hagen, nosade på sina kamrater, la till en kospark när de blev för närgångna och ställde sig sedan lugnt och betade!
Inget spring och inget skrik, hur lugnt som helst och när vi sedan gick in för att fota lite kom han direkt fram och ville bli kliad på.
Jag tror allt han känner igen sin matte jag! :-)
Han fick även direkt en följeslagare i en halvbror, dvs även den e.Cartier. Lite kul!

På söndag kommer 2 eller 3 ytterligare unghingstar som ska gå på samma bete och på onsdag blir det tydligen löshoppning för först gången!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0