Caspian löshoppar för första gången

I går bar det iväg på löshoppning i Botorp med lille Caspian!
Funderade endel på hur jag skulle köra honom, lös eller uppbunden, men valet föll på att transportera honom på det enda sättet han åkt hittills, lös i en tom transport, dvs med både mellanvägg och bom urplockad. Eftersom han än så länge stått uppbunden endast vid tre tillfällen (som jag känner till) så kändes det säkrare att inte binda upp honom.

Han är ju inte heller lasttränad över huvudtaget, men med en hink full av godsaker stod han i släpet på 2 minuter, han blir inte heller speceillt oroad över att lämmen stängs eller öppnas bakom honom, lite spänd såklart, men inga tendenser till att försöka backa eller så. Jag backar honom inte heller ur transporten (än), utan låter honom vända sig runt innan han kliver ur.
Han är precis som sin mamma, helt orädd och i princip helt otittig, även när han kommer bort. Vi gick några varv i ridhuset där de andra byggde fram inför löshoppningen, han var såklart lite högre än vanligt, men klev snällt på trots spändheten, kom på så här i efterhand att han ju faktiskt aldrig ens gått över en bom innan, men det fanns inte minsta spår av tveksamhet när vi skrittade över de nerlagda bommarna.
När det sen bev dags att släppa honom lös, så fattade han ganska omgående var detta handlade om & galopperade över det nerlagda räcket och den nerlagda oxern och stannade sen nere vid Evelina som stod beredd med godishinken efter 'hindren'.
När jag släppte honopm för tredje gången så hade han verkligen förstått hela grejen och galopperade iväg med ordentlig bjudning så fort jag släppte. Han fick hoppa några spång med endast det bakre hindret upplagt till ett litet räcke och som vi sen gjorde om till en liten oxer. Jag kan konstatera att det iallfall inte är några fel på hoppviljan!
Sen gick vi några varv ute på gårdsplanen innan vi lastade och faktiskt lät honom stå själv i den parkerade transporten en liten stund innan vi åkte hemmåt.
Hur okomplicerat som helst!

Har lite videofilmer från löshoppningsdebuten, som jag ska försöka ladda upp. Återkommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0