Ingen hingst längre

Nu äger jag ingen hingst mer, Caspian är kastrerad!

Åkte upp till stallet i god tid innan veterinärens ankomst och öste ur den gamla bädden i hans box, kalkade och rullade in 3 torvbalar och rikligt med halm ovanpå. Hann precis ta in lilleman och lägga fram handukar och ställa fram ett bord innan veterinären anlände på utsatt tid.

Allt gick bra och Caspian var så drogade att han höll på att fara omkull under tiden veterinären kastrerade.
Några ordentliga slag i huvudet och knän i magen, förhindrade det. Ja, vem vill slå sin egna häst? Inte jag iallfall! Istället blev jag förpassad till att hålla i huvudet på den trötta killen. Bra det, för från den vinkeln kunde jag inte se så mycket annat än blodiga plasthandskar och de långa tänger som användes. 
Min medhjälpare fick agera hantlangare och bistå med de instrument som skulle användas.
Jag var väldigt glad över att Caspian var så lättdrogad, tror inte han gjorde minsta ryck.

När allt var klart förkunnade den mycket bestämda verinären att nu ville hon ha kaffe! Som tur var kunde vår snälla stallägare ställa upp och kokade snabbt en kanna kaffe. Efter fikapausen kollade veterinären till såret och hästen en sista gång och jag fick förhållningsregler och faktura skrevs. Vid det här laget stod Caspian redan och pillade i sig av halmen i hans nyströade box och jag tempade honom för att ha kolla på normal-tempen.
Åkte hem en stund och när jag sedan åkte tillbaks ut till stallet (för tredje gången denna dag) serverade jag em maten som han åt med god aptit.

Förhållningsreglerna är som följer:
Onsdag em/kväll inne. Mat först efter 2h efter ingreppet.
Torsdag några timmar i liten hage
Fredag hage hela dagen, han ska longeras i alla gångarter, feber runt 39 grader kan uppstå
Lördag om feber stigit, ska han sprutas med penicillin

Därefter ute i hagen som vanligt, promenera/longera för förhindra svullnad och att såret läker för snabbt.
Vid regn ska han gärna ha ett för stort täcke, för att förhindra att smutsigt regnvatten rinner ner i såret
För övrigt ska såret vara helt läkt om 14 dagar oh jag ska inte röra det över huvudtaget, bara lyfta svansen och kolla. Skönt det, för jag är verkligen ingen vän av att peta i och göra rent sår utan lejer gärna bort dessa moment till mindre blödiga personer.

Imorse när jag anlände till stallet hade Caspian ätit upp all mat från kvällen innan och druckit upp nästan en hink med vatten. La in morgonmaten som han tuggade i sig med god aptit innan jag ledde ut de andra hästarna och tempade honom. Marimba fick stå kvar inne som sällskapsdam och vid lunch sticker jag ut och släpper ute dem i hagen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0