Jobbiga beslut

I lördags tänkte jag ta med Z upp till valsåen och hoppa några språng. Tänkte att det är ju smidigt, lattlastad häst och vacker väder.
1 h senare hade jag fortfarande ej kommit iväg!
Z gick in i transporten sisådär 50ggr, men efter en munfull hö, så backade hon ur igen och så där höll vi på. När jag satte för mycket tryck opå henne, så fick hon nog och reste sig och/eller kastade sig iväg, vilket resulterade i händerna fulla med vattenblåsor och en lösspringande häst. Ett tag blev jag orolig att hon faktiskt skulle ge sig ut på storra vägen, men hon höll sig på gärdena och travade omkring med svävsteg och höga knälyft med linor högt och lågt omkring sig. Efter en stund var hästen infångad och proceduren började om. In och ut ur transporten. Som tur är är jag utrustad med en stor portion envishet och tänkte att 'jag ger mig aldrig'. Och vips efter en timme kunde kunde jag stänga luckan och rulla iväg.

Tittade på Linns nya vackra, jättestora häst med jättegångarter och sen bar det iväg till Valsverket för lite jobb. 
Idag skulle jag egentligen ha varit med på hoppträning i Valåsen, men Z har slagit på sig på ett överben på ett framben efter den vilda framfarten i lördags, så jag tar det säkra före det osäkra och skrittar några dagar.

Igår, en tur till ATG med Cherry, som efter 2 års vila och 4 mån igångsättning i skritt/trav visar smärta. Blev inte så överaskad när veterinären gav mig två alternativ att välja på: avelsto eller vandra till de gröna ängarna.  

Kommentarer
Postat av: kajsa

tycker hon passar bra som avels sto!

2010-09-07 @ 19:09:16
URL: http://kajsaflorello.blogg.se/
Postat av: Anna

Usch vad trist... Känns väl som anledningen till varför hon visar smärta spelar roll i besluten.

Är det olyckshändelse eller "exteriöra" avvikelser??

Själv skulle jag nog inte använda ett sto med risk fför ärftiliga defekter i avel!! Men det är ju jag det!!! Hoppas det löser sig... =(

2010-09-20 @ 11:49:36
Postat av: Linda

Cherrys skada är sannolikt orsakat av yttre trauma och beslutet att ta föl på henne har jag gjort i samråd med vet.

Ston med exteriöra avvikelser ska givetvis ej vara i avel. // Linda

2010-09-21 @ 09:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0