Anis-träning

Det var härligt väder när jag gjorde iordning Z inför söndagen träningspass för Anis. Solen sken och det fläktade lite lätt, det kändes hemskt synd att ta med Caspian in så tidigt på em, men eftersom han blir ensam i hagen utan några hästar i sikte, så kändes det som det enda alternativet, tyvärr.

Jag såg fram emot året första ridpass på ridbanan brevid sjön och blev därför lite besviken när träningen visade sig vara inomhus. Bortsett från halkan dagen innan så tappar Z väldigt mycket bjudning inomhus, men det visade sig bli ett härligt ridpass ändå!
Ojoj vad vi fick rida! Anis sa direkt till mig att slappna av i axlar och överskänkel och bara genom denna till synes enkla åtgärd blev det sån skillnad på Z. Inte så konstigt att hästen slappanar av när ryttaren gör det ;-)

Vi fick börja med galoppen på volten och ganska snart fortsatte vi rakt ut, med 15-meters volter på långsidorna, i bägge varven. Även i vänster varv fick jag snabbt en bra känsla, mycket hänger på att jag släpper fram den där vänster höften.
Därefter fortsatte vi med traven och svag öppna på långsidorna. Här fick jag tänka höger-vänster höger-vänster och helt enkelt åka med i travtakten. Vi fortsatte med längningar på långsidorna och diagonalen och här är det viktigt att jag inte släpper iväg henne, samt att jag verkligen flyttar fram underskänklarna. Avslutningvis gjorde vi lite längningar eller tempoväxlingar även i galoppen.
Både Z ch jag var MYCKET trötta när vi traskade tillbaks till stallet, men vilken härlig känsla: Z blir bärig och lätt i handen och suger verkligen fram till bettet vid de här passen för Anis och jag ser verkligen fram emot nästa ridpass, eftersom jag vet vad och hur jag ska jobba vidare.

Zinnia på MB våren 2010

Kommentarer
Postat av: Anki

Kul att du är nöjd!! När är andra omgången med laget??

2011-04-19 @ 20:22:39
URL: http://ankialmlof.wordpress.com
Postat av: Anonym

ja, Anis är grym! Påminner om träningarna för Anna Björkman, tycker jag!



Nästa omgång av laget är den 15 maj (Örebro RT) och sista omgången den 29 maj (Föreningen Linde Ridskola).

2011-04-20 @ 13:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0