Caspian på promenad

Ganska sent i fredagskväll gjorde jag iordning Zinnia för en skrittur nere vid sjön. Det blåste ganska ordentligt och Z tyckte det var riktift spännande, trots att detta är en utav våra 'orinarie' skritturer.

Eftersom underlaget var så fint, så passade vi även på att trava lite. Och j-ar vad hon travar när hon är lite spänd, det är svårt att ens försöka rida lätt! Det hänns som sjumila steg och benen uppe i hakan ungefär :-)) Vi vände och tavade samma sträcka tillbaks och sen bar det av med lite galopp uppför grustaget :-)) Så var det med den skritturen, men det skadade verkligen inte att galoppera och trava lite, det var inget ansträngande pass och Z var riktigt med på noterna och låg faktiskt tom på lite!

I lördags blev det en oplanerad vilodag för Z och Caspi fick istället lite omvårdnad. Jag ställde upp honom på gången och använde ryktstenen. Han har väldigt kort och fin päls, trots att han gått helt otäckad, men nu på vårkanten så fäller han ändå endel. Han verkligen njuter av att man borstar och håller på med honom.
Sen satte jag på tränset, eftersom han provsmakar på det mesta, så är det inga som helst problem att få honom att ta bettet. Jag har bytt till ett 3-delat äppelbett, som säkert känns lite merqa följsamt än det raka äppelbettet som suttit på de 2-3 ggr han haft bett i munnen tidigare.

Sen satte jag på grimman och kedjan i grimman, innan promenaden ner till ridhuset påbörjades. Han tyckte som vanligt att det  var lite spännande att gå iväg själv, med matte. Några stopp och lite gnäggande brukar det bli, men han är otroligt lätt att övertyga och få att följa med. Han gjorde sen nån tjuvrusning i trav, men även här är han lätt att få stopp på och som 'straff' fick han backa/gå fram så många steg som jag bestämde.

Eftersom det precis körde ut från garaget mittemot ridhuset, så genade vi lite ner mot ridhuset och där var ett ytte-pytte dike. Döäckligt tyckte Caspi först, ha ha. Jag klev över och stod och väntade lite innan han tog ett jättesprång över.
Sen fick han bralla lös i ridhuset, vilket alltiod är superskoj, han genar alltid in mot mitten där jag står och lägger gärna påen bakut när jag viftar bort honom.
Dessvärre var det nyvattnat och lite halt, som tur är är han väldigt uppmärksam på det och saktar ner farten när han märker att underlaget släpper. Klok kille!

Jag provade även att löslongera litegranna, vilket kan vara bra inför den riktiga lpongeringen, som jag tänkt börja med snart. Det funkade faktiskt ganska bra och han sprang stundtals i en cikel runt mig i trav. Helt plöstsligt släpper unedrlaget igen och han halkar omkull på sidan! Som tuir var skedde detta helt odramatiskt och Caspi passde helt enkelt på att rulla sig. ha ha

Vi promenerades en tillbaks upp till stallet och självklart hoppade vi över mini-diket även på hemvägen, det är ju bara att passa på att göra all miljöträning man bara kan!

I sönddags var det då dags för träning för Anna Anhiem 'Anis'. Jag ska rapportera mera ingående om det, men jag kan iallfall skvallra om att både Z och jag fick en riktig genomkörare och känslan var super!

Caspian på promenad med träns för första gången.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0