Första passet

Zinnia kändes ganska pigg och taggad inför första passet. Hon verkar tycka att det är lite extra kul att komma bort till nya ridhus, för då får hon alltid lite extra bjudning, vilket jag tacksamt tar emot.
Vi började att arbeta på voltspår i trav och Anis (Anna Aneheim) ville få henne mjuk och följsam och jag fick ställa omväxlande innåt och utåt. Hon var också på och korrigerade min sits: tillbaks med höger axel och fram med vänster höft, fram med underskänklarna och sänk vänster hand.

Sen fortsatte vi rakt ut med lite ställning i nacken/nosen med ett avbott per långsida. Här fick jag sitta emot med höften i avbrottet och vid igångsättningen kicka till lite med underskänklarna för att få sug i bettet.
Därefter övergick vid till galopp på mittvolten och här försann hela ytterbogen :-O Anis korrigerade detta snabbt genom att be mig att se vägen och att sitta på inner sittben och efter några varv kunde vi svänga som vanligt! Vi gjorde även några övergångar och i fattningarna fick jag sen understödja med lite ytterskänkel i fattningarna vilket gav jättebra resultat.
Jag fick även bra hjälp i väntsergaloppen när vi red rakt ut och sen snett igenom: I hörnen fick jag instruktion att krama med vänster tygeln och kicka till med väntser skänkel för att sedan, snett igenom enbart använda vänster hjälperna.

Jag gillar verkligen Anis som tränare eftersom ridningen blir väldigt mjuk och följsam och det resulterade i att Z fick bra bjudning och sög mot bettet och att hon var väldigt lätt i handen och bar sig själv.

Efter att sista ryttaren ridit bjöds det på god tacotårta och rött vin och till dessert citron- och marängpaj, jordgubbspaj och blåbärskakor. Som ni förstår var det inte bara hästarna som sov gott den natten :-)

Zinnia på Markebäck dag 1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0