Inför Markebäck: promenera, packa, smörja, lasta och stängsla hagar

På fredagskvällen tog jag med mig Zinnia på en 30 min powerwalk där vi går en trdjedel av sträckan på asfalt. Z är helt trafiksäker, men för säkerhetskull utrustar jag henne med kedja när jag är ute och går. Det kändes lagom med en strittur eftersom hon ju ska gå två träningspass på Markebäck, lördag och söndag. Efter promenaden kollade jag igenom all utrustning och gjorde iordning det foder som skulle med inför helgen, sen hem och packa mina egna saker. För engångs skull var jag ute i ganska god tid och det blev inte jättesent innan jag kunde göra kvällen.

På lördagsmorgonen packade jag in mina egna pinaler i bilen och körde mot stallet för att fodra frukost och släppa ut hästarna.

Vi hade planerat att åka vid 11 och även denna morgon hade jag gott om tid på mig. Packade och smörjde det sista och och mockade och fixade iordning maten till Zinnia och Caspian, så att allt skulle vara klart inför söndagens hemkomst.
Henna kom ut och hjälpte mig att lasta Z, som gick på transporten direkt, däremot bac kade hon ut lika snabbt igen, 2 ggr. Vi korrigerade det genom att hålla kvar repet bakom rumpan när hon väl var inne för tredje gången och när hon kände att det tog emot, stod hon snällt kvar och mumsade på sitt hö.

Sen var det dags att släppa ut 2-årige Caspian, som skulle få gå i ny hage brevid de andra hästarna.  Han och Z har stått i hagen vid stallet, pga is i de andra hagerna, men nu kunde jag inte låta honom gå där själv. Tog en lite spänd Caspian i grimskaftet och knatade ner till den 'nya' hagen, bara för att upptäcka att det var isgata hela vägen ner till insläppet och eftersom det dessutom sluttar, så kunde min oskodde yngling inte ens ta sig ner till!
Jag fick därför ta till reservplanen och släppa ner Caspian i en av de plana, oanvända sommarhagarna vilket innebar att vi fick fixa lite nya insläpp och även flytta de andra hästarna, så man måste gå via deras hage för att komma till ingången i sommarhagen.

Lillette som jag skulle slå följe med fick åka i förväg, men 30 min efter utsatt tid rullade även jag och transporten med Zinnia i, ner mot Markebäck och Askersund. Väl framme lastade vi snabbt ur hästarna och gjorde dem hemmastadda i sina nya boxar innan vi smet in för att se Anki och Peach träna.
Vid 17.30 var det min och Zinnias tur att träna och vid det här laget var jag rejält peppad och ridsugen, efter att ha sett flera fina ekipage! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0