Jättemyggor - redan ?!

Igår åkte jag upp lite senare till stallet. Eftersom termometerna visade på 17 grader (!) så tänkte jag låta mina hästar vara ute lite längre än vanligt. Normalt sett kommer de in mellan 16:30-18:00 och får sin efetrmiddagsmat. I går fick de istället äta sitt hö ute och, som jag trodde, njuta av vårvärmen.

När jag gjort alla stallsysslor åkte jag upp till hagen med bagaget fyllt med vattendunkar för att fylla vatten i hagen. Jag upptäckte då att Caspian var alldeles genomsvettig och båda hästarna var invaderade av 20-30 gigantiska myggor!  Jag skyndade mig att knäppa fast grimskaft och livräddade de stackars angripna hästarna in i stallet, påvägen dödade jag säkert 50 blodfyllda myggor.

De fick gå in i sina boxar och mumsa på eftermiddagskraften och sen letade jag fram förra årets flugmedel och gav dem en varsin rejäl dusch.
Däremot tyckerjag av erfarenhet att flugmedel funkar ganska dåligt mot just myggor och bromsar. Vad tycker ni som läser? Vilket flugmedel är det mest effektiva?

Kommentarer
Postat av: Märi

Mamma brukar fixa iordning nåt eget medel som funkar ganska bra. Kommer inte ihåg vad hon har i det men det kan jag ta reda på :)

2011-04-20 @ 14:22:58
URL: http://mariboman.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, hemmagjorda recept kan vara minst lika bra som de man köper. Jag kokade ihop ett förra året med vitlök & citronmeliss + lite annat smått & gott. Tar gärna ditt recept!

2011-04-22 @ 20:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0