Dressyr istället för terräng

Hade gärna åkt till Trossnäs igen och hoppat lite terräng igår, men tyvärr var det redan fullt när jag sent om sider kom på att anmäla mig :-P
Istället får jag se fram emot Johan-träning på torsdag!

Igår trimmade jag på ridbanan och Z kändes faktiskt riktigt fin. Bjudningen blir bättre utomhus och dessutom hittade hon lite läskiga saker att bli rädd för (bla. en båtkärra och en katt på sorkjakt). Som vanligt red jag ren grundridning, skrittade fram nere vid sjön ochm kunde därför börja trav efter endast nått varv i skritt på banan. Hon travade på som bara den, nästan överilat, men efetr att ha fångat upp henne och gjort några övergångar gick formen från lång teleskop till längre och rundare. Värme upp genom att rida lite snettigenom med övergång på diagonalen och när hon lyssdande ok på förhållningarna övergick jag till att bara göra en tydlig halvhalt.
Efter den sedvanliga sktittpausen övergick vi sen till mer jobb och galopp. Började direkt på 4-kanten och la stora volter mitt på varje långsida, hon hade riktigt mycket energi i galoppen och jag fick tänka 'bromsa' i stort sett hela tiden. ett angenämt problem. Såfort jag får henne ordentligt mellan hand och skänkel, så kan jag dock reglera galoppen bara genom säte och vikthjälper. Filade också på hörnpasseringarna som vi faktiskt gör riktigt slarvigt!
Gick sen över till vänster varv och där tog det några varv innan jag fick henne att sluta gå utåtställd, koncentrerade mig att sitta rätt, fram med vänster höft coh bak med höger axel. Gick några varv på volten för att komma till rätta med ställningen. Här måste jag vara riktigt stadig och nogrann, för hon vill räta ut sig hela tiden.
Efter detta fungerade galoppen även bättre på rakt spår.
Avslutade sen med lite trav och provade även nån mellantrav, men här hade jag henne inte tillräckligt ihop, så det blev galoppanslag i slutet på långsidan istället.

Sammantaget är jag jättenöjd över hela ridpasset eftersom Z hade mycket energi och hon kändes verkligen lätt och bärig.

Men vet ju vad jag ser mest framemot, sån här galopp:



eller sån här :-D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0