Hästar på rymmen!

När vi var nere och kollade till Caspian och Flurre på betet för några dagar sedan hittade vi glasbitar i hagen :-O

Vi hittade dessa vid hästarnas favoritställe under ett par granar längst upp i hagen. Under granarnas täta kronor söker de skydd både för insekter och sol. 
Precis utanför hagen står en gammal lada och det visade sig att det är ett gammalt fönster i denna lada som som har gått sönder och ramlat in i hagen. Detta har hänt för säkert 20-30 år sedan och allt efter att hästarna har trampat runt så har de rört upp gamla glasskärvor som legat begravda långt ner i jorden.

Vi plockade upp alla små glasskärvor vi kunde se och sedan stängslade vi av en bit av hagen, där vi misstänkte att det kunde krypa upp mera skärvor.

Caspian den ligisten, var väldigt intresserad av vad vi höll på med och så fort avspärrningen var klar, kröp han helt enkelt under tråden och in i avspärrningen! Vi sänka tråden ett par hack och tänkte att nu kan han minsann inte krypa under längre, och glada i hågen for vi hemåt.

Jag hade knappt hunnit landa hemma innan min pappa ringer ioch upprört berättar att hästarna är på rymmen och galopperar omkring på grannens åker!
Det visade sig att återigen Caspian gått igenom avspärrningen, antagligen fastnat och dragit rakt ut från hagen.

Pappa fick instruktioner om att först laga hagen, sedan fånga Flurre med hjälp av en mathink och grimskaft och stoppa tillbaks honom i hagen. Terorin var att Caspian då antagligen snällt följer med sin äldre kumpan.

Jag kastade mig i bilen, men eftersom jag har 30-40 min bilresa ut till betet, så hade min pappa lyckats fånga de båda rymmarna och stoppat in dem i tryggt förvar i hagen, lagom tillls jag var framme. Phew!

Hästarna hade vid infångandet lugnat ner sig och stod lugnt och betade i gräskanten utanför hagen, så det var ganska odramatiskt att få tag på dem.
Som tur var hade ingen av hästarna minsta skavank efter sin lilla utflykt, men däremot var det väldigt trötta när jag hittade dem i hagen :-D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0