Ridhuset

Igår var första gången på en vecka somZ skulle trimmas. Eftersom det spöregnade och åskade när jag åkte till stallet så bestämde jag mig, hör och häpna, för att rida i ridhuset. Kan inte ens minnas när vi var där sist :-D

Z var lång och engagerad när vi skrittade fram. Jag började därför med skritt ocg gjorde övergångar och flyttade henne, frsökte även vara noga med att hon skulle svara fram för skänkeln. Jag fick vara ganska hård mot henne för att få bra effekt.
Efter ca 20 min skritt fortsatte jag sen i galopp. Även här var hon initialt ganska oengaerad men efter några varv i ganska friskt tempo och bara en lätt kontakt med handen så fick jag bättre bjudning. Fortsatte sen med att bara rulla på i galopp runt 4-kanten och med lite volter efter långsidorna. Det behövde en ordentlig genomkörare innan jag kunde börja reglera tempot eftersom hon i början försökte göra sig alldeles för lång och rak.

Avslutade med att trava 4-kanten och göra lite övergångar innan vi nöjde oss för dagen. Kom på mig själv med att bli lite frustrerad över att hon kändes såpass oriden efter 'bara' någon veckas vila, det var lite olikt henne faktiskt.

Det är ju lätt att genast börja analysera varför, men det är ju ganska logiskt att tro att det beror på vilan. Jag vet ju sen tidigare att ridhuset inte hjälper henne att få bjudning och så red jag dessutom i hoppsadeln...  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0