Finns det nån broms?

Gårdagens hoppträning innehöll både plus och minus.
Vi fick börja med att hoppa fram på ett litet räcke med travbom i höger varv. Efter att ha hoppat några språng var det uppenbart att förhållningarna inte gick igenom och jag red därför rakt fram och bromsade mot sargen, inte så mycket reaktion men iallfall stopp.
Andra gången jag gör detta nockar Z huvudet i sargen! Ingen hård smäll och inget högt tempo utan mer segt och absolut inget som störde henne det minsta, ha ha. Egentligen precis som hennes personlighet!

Vi fortsatte sen och hoppade serpentinbåge över 3 hinder placerade på medellinjen. Även här var det ganska dåligt med bromsen och Niklas tyckte (som vanligt) att hon blir för 'jämtjock' i tempot och att det ser alldeles för svårt ut. Problemet är bara att när jag ska försöka skapa det där 'trycket' i henne så blir hon istället lång och det blir för mycket hand-ridning.

Nästa varv lade jag istället upp tempot, vilket ju gör det hela lite lättare och vi kunde då landa i rätt galopp iallfall ibland. Det gäller att hitta någon medelväg mellan hur mycket jag kan trycka på utan att hon blir mer framtung.
Påtal om det så sa sambon att hon ser ut som en dressyrhäst, ha ha, det innebär att hon nog måste bantas lite grann för jag tror inte det var den fina formen han syftade på  :-)

Slutligen hoppade vi några varv på en liten bana med lite längre anridningar och något relaterat avstånd. Flytet blev då mycket bättre och hon var hyfsat rak framför hindren och beviset på det var att hon nu landade i rätt galopp. La nån volt här och där eftersom förhållningarna lämnar endel övrigt att önska, men bortsett från det var jag ganska nöjd. Hon är okomplicerad och hoppar riktigt bra och ställer upp även om piloten gör nått fel här och där, bla. bromsade jag henne in i en oxer så att hon höll på att katapulta av mig ur sadeln när hon tryckte av. I det språnget var det inte tal om kontakt med sadeln, kan jag säga, ha ha.

Sammanfattningsvis är det kul att vi kan hoppa runt en liten bana helt godkänt trots att vi verkligen inte hoppat regelbundet på mycket länge. kanske att man skulle våga sig att titta lite på tävlingsäsongen ändå ;-)
Och nu ska jag se till att hoppa själv, lite regelbundet!

Påtal om hoppning så bär det  em bär det av till Göteborg där vi kommer spendera helgen och givetvis då Skandinavium!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0