I love my saddle

Det stämmer verkligen! Efter att i alla år ha hattat omkring i hoppsadel och tillslut en väldigt medioker syntetsadel, så köpte jag istället en Wintec Isabelle Werth.
Hade ridit i en likadan sadel tidigare, fast på en annan häst, och hade nu tur att kunna låna och prova en på Z.

Den är också en syntetsadel, men skillnaden är milsvidd, minst sagt. Helt plötsligt förbättrade jag min sits och skänkelläge. 
Trivs verkligen med denna sadel, ja om jag ska vara ärlig så trivs jag nog bättre i denna, än i min hoppsadel :-) 
Dessutom tycker jag det är en mycket prisvärd sadel.
Min sadel köpte jag begagnad i sommras och efter lite justerande med olika järn (man kan lätt byta dem själv) och med fårpadd under, så ligger den riktigt ok på Z.

Vad har ni som läser för sadlar?

(Min sadel är svart o har lite längre kåpor.)






Kommentarer
Postat av: Amalia Josbo

Jag har en Stubben Romanus. Den har ja haft i många många år men är hel nöjd:)

2011-01-12 @ 10:38:42
Postat av: Märi

Jag har en Jacson. Tycker den är super skön :)

2011-01-12 @ 11:12:48
URL: http://mariboman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Amalia: Ja, stubben är ju stubben :-)



Märi: Hade tyvärr dåliga erfarenheter av Jacson-sadelar. Köpte en Jacson Santa Cruz som var ett riktigt måndagsexemplar. Men den var skön att sitta i!

2011-01-12 @ 13:06:29
Postat av: Märi

Ja de är ju en Santa Cruz som jag har :) Kanske bara finns dom märkena i Jacson jag har ingen aning :P Ja håller med om att den är skön att sitta i :)

2011-01-12 @ 14:25:34
URL: http://mariboman.blogg.se/
Postat av: Jannica

Jag har en likadan och älskar den oxå!

Däremot har jag haft lite problem att hitta passande sadelgjordar då stropparna är halvlånga.

Dressyrgjordar 85 cm är i kortaste laget, vad har du för gjord till din?

2011-01-14 @ 11:10:59
Postat av: Linda

Märi: Min Santa Cruz var ljusbrun och tappade färg, tror de svarta har bättre kvalitet än de bruna, som de färgar.



Jannica: Jag tror att min gjord (resår) är 75 cm lång. Vad är det för häst du har? Z är bara 164 cm hög, men har ganska djup bål.



Vet även att man kan lämna in sadlar och korta gjordarna så att man kan använda vanlig lång gjord. kanske ett alternativ?

2011-01-15 @ 11:15:36
Postat av: Jannica

Min är inte heller så stor, 163 cm, men hon är platt över ryggen och inte så ädel, kanske det som gör skillnaden.

Beställde en 85 cm dressyrgjord från Tyskland och den passar faktiskt bäst hittills, kanske är tyska centimeter längre än de svenska :)



Kul blogg för övrigt !

2011-01-15 @ 17:01:01
Postat av: Linda

Zinnia är ganska långt ifrån ädel hon med,men 75 cm gjorde passar bra!

2011-01-16 @ 13:25:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0